Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

| Een tramstel op lijn 55 ter hoogte van de halte Verboeckhoven

Tramlijn 55 door werken onderbroken tussen Linde en Vrede tot 2027

Victor Peeters
© BRUZZ
12/05/2025

Vanaf woensdag 21 mei rijdt tramlijn 55 enkel nog tussen haltes Rogier en Linde. Het noordelijke deel van de lijn tussen tramhaltes Linde en Vrede wordt onderbroken door ingrijpende werkzaamheden. In de Edward Stuckensstraat en de Hendrik Van Hammestraat worden zowel de riolering als de tramsporen volledig vernieuwd. De werken zullen twee jaar duren.

“Er zijn twee belangrijke ingrepen die moeten gebeuren”, zegt MIVB-woordvoerder Laurent Vermeersch. Eerst vernieuwt Vivaqua de riolering, inclusief de aansluitingen naar de woningen. Daarna pakt de MIVB de tramsporen aan. “Dat is nodig, want de sporen zijn daar meer dan 30 jaar oud. Die zijn echt aan vervanging toe.”

Om de hinder te beperken, worden de werken op elkaar afgestemd. “We doen het in één keer. Dan is het natuurlijk een langere onderbreking, maar dan moeten we niet twee keer onderbreken.” Naar verwachting zal tegen midden 2027 de tramlijn opnieuw zijn normale traject volgen.

Tram 55 rijdt eerst enkele dagen, van 17 tot 20 mei, enkel tussen de haltes Rogier en Verboekhoven om een tijdelijke eindhalte te installeren aan de halte Linde. Vanaf woensdag 21 mei rijdt de tram tot eindhalte Linde,en niet meer verder.

Een vervangende T-bus komt er niet, maar buslijnen 59 en 69 worden aangepast om het traject te blijven bedienen. “Het parcours van lijn 59 wordt een klein beetje verlegd en het parcours van lijn 69 wordt verlengd van Schaarbeek station naar Verboekhoven", aldus Vermeersch. De MIVB verwijst ook door naar bestaande lijnen zoals tram 62.

Metro 3

De geplande verlenging van metrolijn 3 tot Bordet loopt grotendeels parallel aan het traject van tram 55, maar die voltooiing komt steeds meer in het gedrang. “De realisatie van metro 3 naar Evere is op dit moment niet zeker. Er is nog geen vergunning en er is discussie over de financiering. Dus ja, die metro zal er in de eerste tien jaar zeker nog niet komen."

Zelfs als metrolijn 3 er op termijn komt, blijven de tramsporen volgens Vermeersch nodig. "Zij geven toegang tot de stelplaats in Haren. Als we die sporen opgeven, blijft er nog maar één toegang via de Leopold III-laan. Als daar dan een ongeval gebeurt, is de stelplaats onbereikbaar."

Anti-trillingsmatten

Voor de buurt zijn er ook voordelen. "Er komen anti-trillingsmatten onder de nieuwe sporen. Het gaat daar om relatief smalle straten, dus voor de buurtbewoners is het goed nieuws dat de nieuwe lijn minder lawaai en trillingen zal veroorzaken dan de oude."

Praktische info over de aangepaste routes is terug te vinden op de site van MIVB.