Het klopt dat er voor het nieuwe stadion van Union op de Bemptsite maar 150 parkeerplaatsen bij zullen worden gebouwd, zo bevestigt de club. “Maar we garanderen dat er voldoende parking zal zijn.”
©
Stratec
| Een render van het geplande nieuwe stadion van Union Sint-Gillis.
Union reageert op vragen rond nieuw stadion: ‘Er zal genoeg parking zijn’
De nieuwe plannen voor het stadion van Union op de Bemptsite in Vorst beroeren de gemoederen. Volgens het milieu-effectenrapport zal de club een parking bouwen met maar 150 plaatsen aan het nieuwe stadion. Gemeenteraadslid Marc Cools uit Ukkel (Uccle en Avant) vreest dat bezoekers daardoor massaal in wijken in zijn gemeente zullen parkeren.
De club reageert dat het parkeer- en mobiliteitsaspect voor het stadion grondig is bestudeerd. “Het klopt dat we slechts 150 nieuwe plaatsen gaan bouwen voor het nieuwe stadion", zo bevestigt Union-woordvoerder Maarten Verdoodt. "Die plaatsen komen als vervanging van de huidige Bempt-parking. Die parking zal buiten matchdagen ter beschikking worden gesteld van de andere sportclubs op de site."
Volgens Verdoodt is er geen reden tot ongerustheid over de parkeerimpact van het nieuwe stadion, en heeft de club contact opgenomen met parkings in de buurt om de stroom bezoekers parkeergelegenheid te bieden. “Het klopt dat we gebruik willen maken van de bestaande parkings, waaronder randparkings COOVI, Stalle, Audi Tower, Shopping Drogenbos, plus verschillende privéparkings aan de Humaniteitslaan in Anderlecht. Voor al die parkings (publiek en privé) zijn al principeakkoorden ondertekend."
"Het geaccrediteerde studiebureau Stratec heeft ook tellingen uitgevoerd op die parkings, op de tijdstippen van wedstrijden. Ze hebben zo de ‘overschotcapaciteit’ berekend van de parking."
Genoeg parking
“Het aanbod (van 2.570 tot 3.300 plaatsen, naargelang het tijdstip) overstijgt de geschatte vraag naar parking (2.100 plaatsen) op een matchdag ruim. Bij die studie werd niet gekeken naar parkeerplaatsen op straat, en werd rekening gehouden met evenementen in Vorst-Nationaal", zo stelt de woordvoerder gerust. Voor het berekenen van de parkeervraag gaan we uit van een maximum van 15.000 bezoekers, niet 16.000. Uitsupporters moeten namelijk sowieso verplicht per bus komen.
Verdoodt reageert ook op de klachten van Cools dat het stadion rekent op een uitbreiding van bestaande parkings en de aanleg van nieuwe tramlijnen. “We zijn zeker niet tegen de uitbreiding van de randparking Stalle, maar die beslissing ligt niet in onze handen én is ook niet noodzakelijk voor ons stadionproject. Het berekende aanbod houdt daar géén rekening mee, en ook niet met een systeem dat 'langparkeren' onmogelijk zou maken.”
“De garantie dat we over genoeg parkeerplaatsen zullen beschikken is sowieso een belangrijk punt voor het behalen van de vergunning", zo stelt de Union-woordvoerder beslist.
“De garantie dat we over genoeg parkeerplaatsen beschikken is een belangrijk punt voor het behalen van de vergunning"
Woordvoerder van Royale Union Saint-Gilloise
"Het aantal bezoekers dat met de wagen komt, is bovendien niet hetzelfde als het aantal nodige parkeerplaatsen. Het bureau ging bij de studie uit van een bezettingsgraad van 2,3 personen per wagen, en dat is lager dan het streefdoel voor sportevenementen. Ook hier was de studie dus redelijk conservatief."
"Stratec heeft de mobiliteitsstudie uitgevoerd op basis van een robuuste methodologie, die ook gevalideerd werd door de gewestelijke instellingen", zo argumenteert de club. "Het cijfer van 70 procent (bezoekers die niet met de wagen komen, red.) klopt, dat is het resultaat van een uitgebreide en erkende studie op basis van onder andere de woonplaats van supporters. Het gaat niet enkel om de inschatting van de club."
Genoeg openbaar vervoer
Ten slotte haalt Verdoodt aan dat het openbaar vervoer in de buurt over voldoende capaciteit beschikt. Ook dat heeft het studiebureau onderzocht. "Met drie tramlijnen en verschillende buslijnen is de huidige capaciteit al voor de meeste tijdstippen genoeg - dat komt omdat de bezettingsgraad op de uiteinden van het traject laag is. We hebben een principeakkoord met de MIVB om het openbaarvervoeraanbod op matchdagen te versterken, waardoor voor alle wedstrijden de capaciteit ruim genoeg zal zijn."
"We zijn zeker niet tegen een verlenging van bepaalde openbaarvervoerlijnen, maar die is niet noodzakelijk."
Verdoodt merkt nog op dat het milieu-effectenrapport voor het nieuwe stadion niet is ‘uitgelekt’. "Die documenten zijn gewoon op te vragen bij de bevoegde instanties.”
Lees meer over: Ukkel , Vorst , Mobiliteit , Sport , RUSG , stadion Union Sint-Gillis , parking , Bemptsite