Drie jaar zone 30: langzamer, stiller en veiliger

© BRUZZ
22/01/2024
Updated: 22/01/2024 18.46u

Het aantal gewonde voetgangers en auto-inzittenden neemt af. Ook de geluidsoverlast is verminderd in de stad. Dat meldt het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), drie jaar na de invoering van de algemene zone 30. Er komen nieuwe flitspalen op een aantal kritieke verkeerspunten, waaronder de Pantheonlaan in Koekelberg.

Sinds november 2020 meet Brussel Mobiliteit elk jaar de snelheid op 80 plaatsen in de hoofdstad. De camera's waarmee dit gebeurt, zijn zo goed als onzichtbaar en staan altijd los van controlepunten om "remmen voor de camera" te vermijden. De cijfers tonen een zichtbare daling van de gemiddelde snelheid op alle wegen.

Waar voor de invoering van de algemene regel al een limiet van 30 kilometer per uur gold, daalde de snelheid van de automobilisten van 29,4 kilometer per uur in 2020 naar 26,9 kilometer per uur in 2023.

In een zone 50 die werd omgevormd tot een zone 30 ging de gemiddelde snelheid van 33,6 kilometer per uur in 2020 naar 30,1 kilometer per uur in 2023. En opmerkelijk: in de zone 50 waar de snelheidslimiet gewoon behouden bleef, was de daling het grootst: van 44,7 kilometer per uur naar 39 kilometer per uur.

"Minder ongevallen, minder slachtoffers, minder lawaai: de Stad 30 maakt onze stad aangenamer, leefbaarder," zegt minister Van Den Brandt. "Brussel is een pionier in Europa, met steden als Praag en Amsterdam die dezelfde weg inslaan."

Lees verder onder de grafiek.

Met name voetgangers (aangeduid in groen) en automobilisten (aangeduid in blauw) hebben profijt gehad van de recent ingevoerde snelheidsbeperkingen. Voor beide categorieën weggebruikers is het aantal slachtoffers nu op het laagste niveau sinds 2010. Bovendien is er ook een afname te zien in het aantal gewonden onder fietsers (aangeduid in lichtroze) en steppers (aangeduid in donkerroze).

De categorieën fietsers en steppers kenden even daarvoor een periode van sterke groei, die vóór corona begon. De lichte daling van het aantal gewonden voor die categorieën betekent dus dat steppen en fietsen wel degelijk een pak veiliger is geworden, omdat het totale aantal gebruikers veel groter werd.

Wie het totale aantal gewonden bekijkt, ziet dat het aantal in 2023 maar een beetje lager ligt dan in de jaren 2018 en 2019. "Ook het totale aantal verplaatsingen steeg de voorbije jaren," klinkt het op het kabinet van Van den Brandt. "Het risico per traject daalde daardoor."

Door de snelheid te verminderen van 50 naar 30 kilometer per uur wordt in sommige gevallen de geluidsoverlast van het verkeer met meer dan de helft verminderd. Dat komt niet alleen door de afgenomen wrijving van banden op het wegdek, maar ook door minder geluid bij remmen en optrekken.

Snelheidscontroles

Om de snelheidscontroles op te drijven, worden dit jaar nog 14 nieuwe flitspalen geïnstalleerd. Die komen onder andere op de Ninoofsesteenweg in Sint-Jans-Molenbeek, de Landsroemlaan in Ganshoren en de Charles Woestelaan in Jette en de Pantheonlaan in Koekelberg. De gesprekken met de betrokken gemeenten en politiezones zijn momenteel lopende.

De cijfers van de politie bevestigden eerder al dat de Pantheonlaan een gevaarlijke as is. Op een jaar tijd (tussen 1 juli 2022 en 1 juli 2023) noteerde de politie er 12 ongevallen, waarvan 7 met gewonden. In vier gevallen ging het om een aanrijding van een voetganger.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni