Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Belga

| Volgens de huidige planning zal de renovatie van de twee tunnels eind 2025 beëindigd worden.

Werken zorgen vanaf midden augustus voor ernstige hinder op Brusselse ring

© Belga
25/07/2025

Van zondag 17 augustus tot en met zondag 24 augustus vernieuwt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de veiligheidsstootbanden in de middenberm van de Brusselse ring tussen de Vierarmentunnel en de Leonardtunnel. Daardoor zal het verkeer op de binnenring, vanuit Zaventem richting Namen en Waterloo, een week lang ernstig vertraagd zijn, terwijl het verkeer op de buitenring, vanuit Waterloo richting Zaventem, twee dagen ernstige hinder zal ondervinden. Dat meldt AWV vrijdag.

"De bestaande veiligheidsstootbanden zijn verouderd en worden vervangen door nieuwe exemplaren die voldoen aan de meest recente veiligheidsnormen", zegt AWV-woordvoerder Anton De Coster.

"Nadat de bestaande veiligheidsstootbanden afgebroken en afgevoerd zijn, zal Wegen en Verkeer de verharding lokaal vernieuwen en de nieuwe stootbanden plaatsen en verankeren", aldus De Coster. "Om deze werken veilig te kunnen uitvoeren, is er genoeg plaats nodig. Het gros van de werken zal trouwens 's avonds en 's nachts gebeuren, omdat dan een extra rijstrook ingenomen kan worden, wat veiliger is voor de arbeiders."

"Het verkeer van de binnenring zal vanaf de avond van 17 augustus, rond 20.30 uur, dag en nacht over minder rijstroken beschikken", vervolgt de woordvoerder. "Tussen de Vierarmen- en de Leonardtunnel zullen de bestuurders over twee in plaats van drie rijstroken rijden, en in de tunnels over één rijstrook in plaats van de gebruikelijke twee rijstroken. Ook in de aanloop naar de Vierarmentunnel zal er al een rijstrook afgesloten worden."

Rijstrook voor hulpdiensten

In de Vierarmentunnel wordt een rijstrook afgesloten op vraag van de hulpdiensten. Die hebben de vrijgehouden ruimte nodig als er een incident gebeurt in de tunnel of net voorbij de tunnel. In de aanloop naar de Vierarmentunnel wordt ook een rijstrook afgesloten, zodat, als er file in de tunnel staat, de filestaart zich tot buiten de tunnel uitstrekt, om kopstaartbotsingen te vermijden.

"Omdat de rijweg in de werfzone sowieso versmald wordt, maakt deze verlenging van de werfzone weinig verschil op het vlak van de wachttijden", verduidelijkt het AVW. "Op de buitenring worden vanaf zondagavond 17 augustus 's avonds en 's nachts twee rijstroken afgesloten, en op 19 en 20 augustus zullen er ook overdag in de Leonardtunnel zelf maar één rijstrook, en tussen de Vierarmen- en de Leonardtunnel maar twee rijstroken in gebruik zijn."

Ernstige hinder

Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht door de werken ernstige hinder. Zo zullen er op de binnenring naar alle waarschijnlijkheid een week lang lange wachtrijen staan tot in Wezembeek-Oppem of Sint-Stevens-Woluwe, en zal het verkeer op de buitenring op 19 en 20 augustus op de drukke momenten waarschijnlijk aanschuiven van in Waterloo. Er wordt dan ook aangeraden gebruik te maken van alternatieven.

Wie toch de Brusselse ring neemt, houdt best rekening met bijkomende vertragingen, checkt voor zijn vertrek best de verkeersinformatie via verkeerscentrum.be.

Sinds 3 maart 2025 werkt Wegen en Verkeer in de tunnel op de Ring enkel 's avonds en 's nachts. Het verkeer wordt dan bovengronds omgeleid. Deze nachtelijke inrichting zal volgens het Agentschap ook in voege zijn van 17 tot en met 24 augustus. In de tunnel van de E411 werkt het agentschap dag en nacht, de tunnelkoker voor de rijrichting naar Brussel is dag en nacht gesloten, en de tunnelkoker voor het verkeer richting Namen is enkel 's avonds en 's nachts gesloten.

"Kort voor of kort na het vervangen van de veiligheidsstootbanden op de ring zal er een fasewissel plaatsvinden op de E411", zegt Anton De Coster van AVW nog. "De tunnelkoker voor de rijrichting Namen zal vanaf dan dag en nacht gesloten worden, en het verkeer zal in de beide rijrichtingen door de andere koker rijden, waar in de situatie zonder werken het verkeer richting Brussel rijdt. Dat zal geen extra hinder tot gevolg hebben ten opzichte van de huidige situatie."

De grote renovatie van de tunnel van de ring begon in april 2023, en volgens de huidige planning zal de renovatie van de twee tunnels, van de E411 en van de R0, eind 2025 beëindigd worden. "Het lopende project zal dan in totaal tweeënhalf jaar geduurd hebben", aldus nog De Coster. "Dat is zeker niet abnormaal lang voor werken van die omvang en complexiteit."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , veiligheidsstootbanden , wegenwerken , Vierarmentunnel , Leonardtunnel