Wielrenners gebruiken Ter Kamerenbos als racebaan, ongelukken volgen elkaar op

Jasmijn Post
09/03/2024
Updated: 11/03/2024 18.38u

Wielertoeristen op racefietsen rijden véél te snel door het Ter Kamerenbos, zegt een vader die afgelopen week betrokken was bij een botsing. Het is het derde ongeluk in korte tijd tussen snelheidsduivels en andere weggebruikers. De stad Brussel bekijkt intussen de mogelijkheden voor een oplossing. "Het kan niet zijn dat straatracers worden ingeruild door fietsracers," zegt schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen).

Philippe Van Langendonck reed dinsdag 5 maart met zijn zoon door het Ter Kamerenbos, op weg naar huis. Hij fietste in het autovrije gedeelte van het park, aan de kant van de Rooseveltlaan. Dichtbij het Chalet Robinson kwam hij een groep wielertoeristen op racefietsen tegen, die een aantal voetgangers in het midden van de brede asfaltweg moest ontwijken.

De meerderheid van de fietsers ontweek de voetgangers via de linkerkant, één fietser koos voor rechts, maar zag daarbij Van Langendonck over het hoofd. Vanwege de hoge snelheid van de fietser was een botsing onvermijdelijk. Beide fietsers worden naar het ziekenhuis gebracht, zo bevestigt ook de politie van de zone Brussel Hoofdstad Elsene.

De wielertoerist kreeg intensieve zorgen toegediend, vanwege schedelletsel. Van Langendonck komt ervanaf met een paar blauwe plekken. "Ik was in shock," zegt Van Langendock. "Ik fietste helemaal rechts, daar waar je normaal zou moeten fietsen als je de wegcode volgt." De vader dacht dat hij met zijn zoon de veiligste route had gekozen, door via het Ter Kamerenbos te gaan. "Dat is niet zo," klinkt het teleurgesteld.

Het Comité Tervueren-Montgomery ging vrijdag iets voor 17 uur naar het Ter Kamerenbos om te filmen.

'Typisch geval'

Brusselaar Angelino Desmet, die regelmatig in het Ter Kamerenbos vertoeft, getuigt nog van een tweede ongeval. "Het was een typisch geval," zegt Desmet. "Eén van de kinderen die in het skatepark aan het spelen was, week uit zonder te kijken en plotseling was daar een wielertoerist." Het ongeluk gebeurde op 25 februari, zo bevestigt de brandweer van Brussel.

Een derde ongeluk werd waargenomen door onze BRUZZ-reporter ter plaatse op zaterdag 9 maart, niet ver van de andere twee ongelukken. Omstanders vertellen hoe - opnieuw - een kind is aangereden door een jonge fietser die op hoge snelheid door het bos rijdt, in de buurt van het skatepark op de Denneboslaan.

"Het probleem in dit park is dat niemand zich veilig voelt, noch de fietsers, noch de voetgangers," vat voorbijganger Samuel André het samen. Hij spreekt regelmatig fietsers aan in het Ter Kamerenbos met de vraag om niet te snel te rijden.

Velodroom

Sinds een groot gedeelte van het park is afgesloten voor autoverkeer, ervaren sommige weggebruikers het park als een voetgangerszone. Als het een voetgangerszone zou zijn, zou dat betekenen dat iedereen stapvoets rijdt.

Ondertussen gebruiken wielrenners het park als een velodroom. Dat stellen de stadsactivisten van Comité Tervueren-Montgomery vast, waar het slachtoffer van het eerste ongeluk is aangesloten als advocaat. "Het is extreem gevaarlijk," zegt Nathan van de actiegroep.

Een tweede oorzaak van de onveilige situatie is recenter: het skatepark had een omheining, maar die is er niet meer. Daardoor maken skaters, spelende kinderen en fietsers allemaal gebruik van dezelfde asfaltweg. Ouders die we spreken, maken zich daar zorgen over. Soms hangen ze zelf een rood-wit lint op om fietsers tegen te houden, of ze leggen een barrière van takken neer.

Oplossingen

Voor oplossingen kijkt Het Comité Tervueren-Montgomery in de eerste plaats naar naleving van de regels rond het koersen. "Volgens mij moeten wielrenners vanaf 50 kilometer per uur met een begeleider rijden en mogen ze maximaal met z'n tweeën naast elkaar rijden. Op sommige momenten zagen we vier fietsers naast elkaar rijden. Als er dan iets onverwachts gebeurt, is er geen ruimte om uit te wijken," zegt Nathan. "Dan gaat het... bam!"

Het Comité Tervueren-Montgomery dringt verder aan op een permanente oplossing, zoals betere infrastructuur, zodat duidelijker wordt wie waar mag rijden en met welke snelheid. "Voor de veiligheid van alle weggebruikers, inclusief de koersfietsers," benadrukt Van Langendonck.

Ouders en mensen uit de buurt vragen met klem om de omheining van het skatepark terug te brengen. "Initieel was er zo'n barrière aanwezig, maar veel te zwak ontworpen en niet goed bevestigd," zegt Desmet. "Hij was te laag en onopvallend waardoor bezoekers struikelden of vielen. Dit mag niet de bedoeling zijn."

'Volgen op'

Stad Brussel, die bevoegd is voor het park, bekijkt het probleem intussen. "De eerste vaststelling is dat het park ongelooflijk intens gebruikt wordt," zegt schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen). "De reden dat er nu een conflict is, betekent dat heel veel mensen naar het bos trekken en dat is op zich een goede zaak. Maar dat er nieuwe problemen opduiken, daar zijn we aandachtig voor. Het kan niet zijn dat straatracers worden ingeruild door fietsracers."

"Het is geen racecircuit. Als je gigantisch hoge snelheden wil halen, is een velodroom daar misschien beter voor." De schepen wil bekijken of bijvoorbeeld wielerclubs geïnformeerd moeten worden, of er sensibiliseringsborden moeten komen, fietsers moeten afstappen in het drukste gebied of een eventuele uurregeling een oplossing kan zijn.

Kan een snelheidsbeperking dan geen oplossing bieden? "In theorie is dat een goede oplossing, maar in de praktijk is dat heel moeilijk te handhaven. We moeten rekenen op common sense, pas je snelheid aan en houd rekening met elkaar."

De schepen wijst erop dat het om een tijdelijke situatie gaat. "Wij willen naar een nieuwe invulling gaan. De gesprekken met de buurgemeenten gaan daarvoor nog steeds door. Dan zullen we bekijken wat de volgende stap is en hoe de ruimte er veranderd moet worden. Er moet ruimte zijn voor iedereen," aldus Dhondt.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni