Nieuw hoofdkantoor BNP Paribas Fortis prijzig, maar ook staaltje van duurzame architectuur

© belga-nl
04/02/2022

BNP Paribas Fortis heeft vrijdag haar nieuwe hoofdkantoor in Brussel voorgesteld. Aan het gebouw is ruim vier jaar gewerkt, de eerste plannen dateren al van elf jaar geleden. Het hypermoderne ontwerp, zorgvuldig ingepast tussen het Centraal Station en het Warandepark, is vooral een bijzonder staaltje van duurzaamheid.

"We waren met onze plannen erg vooruitziend, blijkt nu", zei Fortis-topman Max Jadot, verwijzend naar de aandacht voor energiebesparing en duurzame mobiliteit. "Het gebouw past qua omvang ook perfect in post-covidtijden, waarbij ons personeel deels van thuis kan blijven werken." In het hoofdkantoor is plaats voor ongeveer 4.100 personeelsleden. BNP Paribas Fortis telt in Brussel 7.000 personeelsleden, maar zij hebben de mogelijkheid om enkele dagen per week aan telewerk te doen.

Qua duurzaamheid is aan alles gedacht: zonnepanelen op het dak, recuperatie van regenwater en in de kelder een "seizoensgebonden thermische energieopslagruimte". Die bestaat uit vier grote waterreservoirs die in de zomer het gebouw helpen koelen en in de winter voor opwarming zorgen. "We hebben geen fossiele energie meer nodig. Onze energienood ligt nu ook zeven keer lager dan in ons vroegere hoofdkantoor, dat nochtans dezelfde oppervlakte had", illustreerde Jadot.

Natuurlijk licht

Ook bij de inrichting werd aan het milieu en aan het welzijn van de werknemers gedacht. In de kantoren is er erg veel natuurlijk licht, terwijl het kunstlicht verandert in intensiteit naargelang het ritme van de dag. Er werd gekozen voor open bureaus, maar met veel aandacht voor akoestiek en mogelijkheden om zich af te zonderen. Om zoveel mogelijk plastic te bannen komt er gezuiverd water, met keuze voor bruisend, uit de kraan. Papieren affiches worden vervangen door digitale schermen. Sommige meubels werden gerecupereerd uit het oude gebouw, terwijl er op de werkplaatsen veel aandacht is voor ergonomie (standing desk).
"De ruimte nodigt uit om naar Brussel te komen werken. De feedback die we krijgen van ons personeel is zeer positief, iedereen heeft echt zin om terug te komen", aldus de CEO. Nu zit het personeel in Brussel nog verspreid over verschillende gebouwen, de bedoeling is om alle diensten in de loop van dit kwartaal te centraliseren in het nieuwe hoofdkantoor.

Fietsenstalling en laadpalen

De ligging vlakbij het Centraal Station, in hartje Brussel, is ook een belangrijke troef, vindt Jadot. "Zo'n 80 procent van onze mensen komt met het openbaar vervoer." Daarnaast is er ook een fietsenstalling voor 330 fietsen en zijn er 160 laadpalen voor elektrische wagens. Over één element hield de topman wel de lippen stijf op elkaar: de kostprijs van dit gigantische project. "Ik kan enkel zeggen dat we volledig binnen de normen zijn gebleven die gangbaar zijn voor dit soort gebouwen én ook binnen het budget." Daarnaast werd ook de timing gerespecteerd, wat een huzarenstukje was gezien de covidpandemie, illustreerde bouwbedrijf Eiffage.

Zichtlijn gevrijwaard

Architect John Eyers, wiens bureau Jasper-Eyers ook het nieuwe VRT-gebouw mag ontwerpen, vertelde op zijn beurt over de bijzondere uitdagingen, zoals de aanzienlijke hoogteverschillen in de straten rondom het hoofdkantoor. Nergens steekt het gebouw echter boven de omliggende gebouwen uit. "De zichtlijn vanuit het Warandepark is gevrijwaard." Geen enkele buitenmuur is recht, ze golven "zoals een gordijn". Belangrijk voor de buurt is de aanleg van een galerij, met een vijftal handelsruimtes, een patio en een publieke lift, die de boven- met de benedenstad verbindt. Onder het gebouw loopt een metrolijn, openbaarvervoermaatschappij MIVB maakte van de werf gebruik om een aantal werken uit te voeren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, actua

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni