Met het nieuwe maatregelenpakket 'Goed Gedragen' hoopt Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) het groeiende probleem van ongewenst gedrag in scholen aan te pakken en de orde in het klaslokaal herstellen. Dat zei ze woensdag tijdens een persconferentie in de Sint-Gillisschool in de gelijknamige Brusselse gemeente.
©
Belga
| Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA)
Demir wil ongewenst gedrag op school bestrijden en orde herstellen
Uit de laatste cijfers blijkt volgens Demir dat een strengere aanpak noodzakelijk is. Zo steeg in het secundair onderwijs het aantal preventieve schorsingen op school van 6.821 in 2020-2021 naar bijna 20.000 preventieve schorsingen in het schooljaar 2023-2024. Daarnaast zijn ook de tijdelijke uitsluitingen sterk gestegen (van 4.225 naar 13.517 over dezelfde periode), evenals de definitieve uitsluitingen (1.954 naar 4.528). Ook in het basisonderwijs zit het aantal tuchtmaatregelen in de lift. Het aantal preventieve schorsingen ging van 157 naar 807 en er waren ruim dubbel zoveel definitieve uitsluitingen.
Het maatregelenpakket heeft drie doelstellingen. Ten eerste hoopt Demir ruimte te creëren voor het leerproces door structuur in de klas en klasmanagement te herstellen. Verder wil ze de leerprestaties en gekwalificeerde uitstroom verhogen. Ten slotte wil de minister een veilige schoolomgeving garanderen door duidelijke gedragsregels op te stellen.
De Vlaamse scholen zullen extra ondersteuning krijgen om die doelstellingen tot een goed einde te brengen en ook de ouders krijgen een meer actieve rol toebedeeld. Elke school moet voortaan werken met een schoolbreed gedragsbeleid en zelfs een eigen gedragsexpert aanduiden. De onderwijsinspectie zal op zijn beurt nauwer toekijken op het klasmanagement, tuchtbeleid en de schooluitval van leerlingen.
Met het pakket aan maatregelen hoopt Demir "de toenemende trend van agressie, onrust, storend gedrag en schooluitval" te keren en opnieuw duidelijke grenzen in het klaslokaal te herintroduceren. "We willen opnieuw rust, routine en respect in de klas brengen", stelt Demir, iets wat volgens haar in het belang is van zowel de ouders, leerlingen als leerkrachten.
Lees meer over: Brussel , Sint-Gillis , Onderwijs , Zuhal Demir , Sint-Gillisschool