14 september 2023: de Wayezstraat in Anderlecht, de dag nadat er een man werd neergekogeld door een drugsbende
© Belgaimage | De Wayezstraat in Anderlecht.

Ongeval met tram doet debat over herinrichting Wayezstraat opflakkeren

© BRUZZ
13/10/2023

Het imago van de Wayezstraat is er een met de nodige blutsen en builen. Na een eerder ongeval en een schietpartij werd de buurt woensdagavond opgeschrikt door een incident, waarbij een kind werd aangereden door een tram. Dat zet meteen de discussie over de herinrichting van de straat weer op scherp.

Het ongeluk van woensdag, waarbij een jong kind werd geraakt door een MIVB-tram, doet weer vragen rijzen over de vernieuwde Wayezstraat. “Hoeveel gewonden of doden moeten er vallen voor de gemeente zich vragen begint te stellen bij deze regeling?”, valt er te lezen in een Facebookgroep voor Anderlechtenaars.

“Elk ongeval is er een te veel”, zegt Susanne Mueller-Huebsch (Groen), schepen voor mobiliteit in Anderlecht. “Het ongeval van twee maanden geleden was ernstig, maar het slachtoffer in kwestie maakte rechtsomkeer bij het oversteken. Dat had niet vermeden kunnen worden door een andere aanleg of een trager rijdende tram. Het ongeval van woensdag gebeurde aan het kruispunt van Kuregem (aan de ingang van de Wayezstraat, red.), maar het slachtoffer liep geen lichamelijke schade op.”

Vanaf volgend jaar starten er ook werken om het kruispunt beter te beveiligen. “We volgen het nauw op, want we willen veiligheid in de wijk garanderen.”

Gietijzeren bloembakken

Gaëtan Van Goidsenhoven, Brussels parlementslid en Anderlechts gemeenteraadslid van oppositiepartij MR, liet zich donderdag ongerust uit in La Capitale. “De nieuwe indeling geeft een vals gevoel van veiligheid aan zwakkere gebruikers en trams benaderen het alsof het enkel een voorbehouden zone is en geen gedeelde rijweg.” Hoewel Mueller-Huebsch beaamt dat er een gesprek nodig is met de MIVB om de snelheid en signalisatie van de trams te bespreken, benadrukt ze vooral dat de tramzone wel degelijk goed is afgeschermd. “Alles is inderdaad op één niveau gebracht, maar daardoor is de straat vlotter bereikbaar voor mensen met een rolstoel. Bovendien zijn er nog steeds parkeerplaatsen, terrassen en bloembakken die als afbakening dienen.”

Buurtbewoners maken zich niet alleen zorgen over de veiligheid van de trams, maar ook over de bereikbaarheid van de straat. “Ze hebben hier inderdaad bloembakken geplaatst omdat de auto’s in de weg stonden”, zegt Dirk (68), uitbater van Frituur René. “Ik ken de prijs van zo’n stalen bak. Dat kost veel geld en nu is er een gebrek aan parking.”

Om de straat heraan te leggen en ook plaats te maken voor groen en bankjes, moesten veel parkeerplaatsen sneuvelen in en rond de straat. Als uitbater van een restaurant vindt hij de komst van de tramsporen dus niet zo positief. “Veel van mijn klanten komen van de andere kant van Brussel. Ik hoor vaak van hen: 'Je moet moed hebben om naar hier te komen’. Sommige klanten komen met de fiets, maar het merendeel met de wagen. Want wie komt er nu met de tram eten?”

'Onbereikbaar'

Daarnaast zijn er volgens Dirk ook veel buurtbewoners die het lastig hebben om hun boodschappen te doen. “De meeste mensen die hier komen, doen inkopen voor grote families bij de beenhouwer of groentewinkel. Als je erna zwaarbeladen de bus of tram moet nemen, is dat moeilijk.” Dat beaamt ook een vrouw met trolley in de hand: “Voor mij is het nog gemakkelijk, want ik woon vlakbij en kan alles met mijn trolley doen. Maar voor mensen die verder weg wonen, is dat een pak moeilijker”, zegt ze.

Ook Patrick (66) herkent de bezorgdheden van Dirk. “De tram is niet slecht, maar ook niet goed”, zegt hij. Samen met zijn vrouw Nadine baat hij al meer dan veertig jaar lang Wayez Shoes uit. “Bij ons komt 95 procent van de klanten met de auto, want veel van ons cliënteel komt niet uit Brussel”, stelt hij. “Door de parkeerplaatsen op te offeren, tracht men mensen te overtuigen om met het openbaar vervoer te komen. Dat zal nooit lukken.”

Woestijn aan auto’s

Schepen Mueller-Huebsch komt met andere cijfers over de brug: “Handelaars zeggen dat het meer is, maar onafhankelijke studies tonen aan dat 10 tot 12 procent van de klanten in de Wayezstraat met de auto komt. Alle beslissingen die we genomen hebben over de renovatie zijn in het licht van die bevindingen gebeurd. Samen met de handelaars hebben we ook exra parkeerplaatsen rond de Wayezstraat voorzien." Al bieden die extra parkeerplaatsen volgens Patrick geen soelaas. “De parkeerplaatsen van de gemeente bevinden zich aan de overkant van de straat, maar die zijn zo slecht aangeduid dat niemand ze vindt.”

Mueller-Huebsch wil niet terug naar het verleden. “Vroeger was er een woestijn van auto’s in de Wayezstraat. Er was één boompje en voor de rest was er niks van groen of recreatie. Mensen vergeten dat snel, dat er twee muren van auto’s waren. We hebben dus een deel moeten weghalen om een straat te creëren die er voor iedereen is en in concurrentie kan gaan met bijvoorbeeld Westland Shopping. We willen een ruimte creëren waar mensen zich goed voelen en rustig kunnen eten en babbelen.”

Nieuwe omgeving

Die boost is ook nodig voor de buurt. “Onze omzet is niet alleen minder door de werken en de economische crisis, maar ook door de buurt die aan het verwateren is”, zegt Dirk. “In de avond zitten hier bendes van vijftig tot zestig man. Dat is soms wel verschieten.” Afgelopen maand was er ook een schietincident dat de buurt deed opschrikken. Patrick spreekt zelfs over het nieuwe Brussel-Zuid.

Mueller-Huebsch benadrukt dat ze non-stop in contact staat met de politie en de burgemeester om die trend op te volgen. Ook werd een crisiscomité opgericht. Zelf heeft ze geen schrik voor een leegloop van de straat. “Aan het begin van de renovatie was de straat volgens haar op sterven na dood. Er stonden veel winkels leeg”, zegt ze. “We hebben dan beslist om de straat zo kwalitatief mogelijk aan te leggen, want als we de openbare ruimte verbeteren, komt dat ook de omgeving ten goede. Toen de tram net weer begon te rijden, vertelden handelaars me dat het aanpassen was, maar dat ze mensen zagen terugkomen. Ik neem de kritiek ter harte, maar we moeten ook tijd en geduld hebben. Dit komt goed”, besluit ze.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: actua, Wayezstraat, Anderlecht, Susanne Mueller-Huebsch, Friture René

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie