RWDM

| Investeerder John Textor ligt onder vuur bij RWDM, maar ook bij zijn andere clubs.

Opinie

RWDM-fan Guy Dermul: ‘Koop geen abonnement of losse tickets meer van Daring Brussels'

18/06/2025

Met de plotse naams- en logoverandering van RWDM heeft de Amerikaanse eigenaar John Textor de doos van Pandora geopend. Fanclubs ontbinden zich en met een petitie en een mars deze week zetten ze hun eisen kracht bij. “Koop geen abonnement of losse tickets meer,” schrijft theatermaker en RWDM-fan van het eerste uur Guy Dermul.

Mijnheer Textor,

Geen trainer, geen sportieve staf, geen nieuwe spelerscontracten, maar wel een nieuwe naam, godbetert. U vindt ‘Molenbeek’ een imagoprobleem hebben, het woord een zure nasmaak oproepen. U hebt de gemeente waar de club haar thuishaven heeft gewoon vervangen door ‘Brussels’, wat ‘internationaler’ klinkt. Hetzelfde argument werd in 2004 opgeworpen door Johan Vermeersch die er FC Brussels van maakte. Op het einde van die rit, in 2013, werd het dan toch weer RWDM Brussels FC. Niet voor lang, de licentie werd een jaar later ingetrokken. Ik vrees dat we weer die weg inslaan.

Misschien moet u in één rechtse ruk door de naam Crystal Palace veranderen in Crystal London en OL Lyon in OL Paris. Want zeg nu zelf, die hebben toch meer internationale uitstraling?

In 2015 herrees RWDM nogmaals door het labeur van een groep sympathisanten onder leiding van Thierry Dailly. De supportersschare keerde massaal terug, zelfs in de laagste voetbalklasse. De spionkop is geroemd om zijn onaflatende trouw en inzet, ook als het wat minder gaat. Tot nu. Tot het bestuur over de rooie gaat en de bubbel barst. Enkele onmisbare supportersclubs hebben zich al ontbonden. Terecht. Laat dit een oproep zijn aan alle toeschouwers om geen abonnement of losse tickets meer te kopen, tot men de beslissing van de naams- en logoverandering herroept.

“Dat de club naar buiten komt met de boodschap dat ze zich schaamt voor Molenbeek, kan niet”

Guy Dermul

RWDM-fan van het eerste uur

“De heropleving van een historische naam” gebeurde al in 2015 met de “eenvoudigste, krachtigste, kortste, uniekste en direct herkenbaarste” naam aller voetbalnamen. RWDM is en blijft het “monument”. De naam die u er nu aan wil geven zal dat nooit zijn. Daarvoor hebt u namelijk supporters nodig die hun ploeg, de hele entourage, de geschiedenis, de vécu, de gemeenschap, de plek waar ze gevestigd is ... koesteren. Alles wat u niet hebt noch doet. U hoeft geen “sterke, duurzame identiteit” uit te bouwen. Die is er, en al heel lang. U ziet enkel wat de nieuwe merchandising zal opbrengen.

Uw sportieve inzichten reiken niet verder dan wat spelers, die het in uw andere ploegen niet maken, door te sturen naar Molenbeek. Ik zou zeggen, stuur ze per direct naar 1000 Brussel. Wij zijn onder uw beleid een tweedehandsclub geworden. Wat hebt u hier op die paar jaar opgebouwd? Een mooie grasmat, c’est tout. Het zou beter zijn om in de leer te gaan bij de nieuwe kampioen van dit land: Sint-Gillis, ook niet bepaald een internationaal klinkende naam. Maar ze voeren wel een topbeleid, zelfs met een beperkt budget.

Een club is een gemeenschap. Dat weigert u te erkennen, elke keer weer. Waarom neemt u lafweg beslissingen zonder de achterban te raadplegen? Supporters zijn het fundament en hebben sinds jaar en dag het logo, de vier letters, al dan niet letterlijk, in hun hart en op hun lijven getatoeëerd. Hebt u daar ooit al eens bij stilgestaan? Zij sparen zich een ongeluk om alle matchen te volgen en de gadgets te verzamelen. Wilt u de kassa opnieuw laten rinkelen met nieuwe merchandise?

Mijnheer Textor, u bent een slechte investeerder. U raakt meer en meer verstrengeld in uw multiclubsysteem. Financiële constructies die u zowat in alle betrokken landen problemen opleveren. Op 24 juni moet u voor de gendarme financier van het Franse voetbal verschijnen, op straffe van degradatie. Wellicht is dat de reden waarom er momenteel geen aanwervingen zijn.

Geen enkele club ter wereld wordt zo amateuristisch geleid dat ze op een goeie maand voor de aftrap van de competitie nog geen trainer en de broodnodige spelers aangeworven heeft, terwijl u beweert “een moderne en ambitieuze club” te willen zijn. Het is onbegrijpelijk dat de kleine bestuurs- en communicatieploeg, ongetwijfeld hardwerkende medewerkers, u deze farce niet uit het hoofd gepraat hebben. Het perscommuniqué is ronduit potsierlijk, een melige ridderroman. Als men dan toch naar de middeleeuwen wil teruggrijpen, moeten we dan ook terug aan de basiliek van Koekelberg gaan spelen, of die zelfs afbreken omdat ze er toen nog niet stond? Het affreuze logo heeft de esthetische en wervende kwaliteit van een naschoolse pingpongclub.

Maar het allerbelangrijkste: RWDM maakt samen met zijn Academy deel uit van een van de positieve projecten in de gemeente. Nu komt de club naar buiten met de boodschap dat ze zich schaamt om Molenbeek in haar vaandel te dragen. Dit kan niet. De klok dient te worden teruggedraaid. En snel.

RWDM till I die, mister Textor. Het staat nochtans in uw moerstaal vermeld op al uw merchandising. Of kunt u niet lezen, maar enkel tellen?

Tot snel, op RWDM.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni