Liberalen die zich op sociaal beleid werpen? Het kan perfect, zegt David Weytsman (MR), die zich sinds maandag officieel voorzitter mag noemen van ‘s lands grootste OCMW, dat van de Stad Brussel. “De wortel is nuttiger dan de stok.”
©
Bart Dewaele
| "Ik ben alvast niet van plan om een extra wachtrij te organiseren voor mijn kantoor en zo de administratie van het OCMW de pas af te snijden."
David Weytsman (43), Luikenaar van geboorte, haalde bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober vorig jaar ruim zesduizend stemmen in Brussel-Stad. Toch verzilverde de MR-politicus dat succes niet met een schepenambt in Brussel.
Waarom bent u OCMW-voorzitter geworden en bijvoorbeeld niet eerste schepen?
David Weytsman: Een van de grote thema’s van de MR-campagne was de sociale emancipatie. Het OCMW van de Stad is het belangrijkste van het land en doet niet alleen aan individuele begeleiding, maar ook aan levensbegeleiding, van geboorte tot het levenseinde, met crèches, ziekenhuizen, rusthuizen en ga zo maar door.
Daar hoort ook een belangrijk stuk begeleiding naar de arbeidsmarkt bij, waar het OCMW meer met de privésector kan samenwerken. En David Leisterh (tot voor kort OCMW-voorzitter in Watermaal-Bosvoorde, red.) en Vincent De Wolf (burgemeester van Etterbeek) toonden eerder al dat liberalen op een vernieuwende manier sociaal beleid kunnen voeren.
In het bestuursakkoord legt u veel nadruk op de sociale hefboom die het OCMW moet worden, met onder meer die begeleiding naar werk. Is dat vandaag dan niet het geval?
Weytsman: De bijna 3.000 werknemers van het OCMW leveren fantastisch werk, maar het OCMW moet zich weer op zijn corebusiness concentreren: individuele hulp en begeleiding naar werk. Daarnaast heeft de instelling een hoop andere activiteiten geërfd. Het OCMW is in mijn ogen geen sociale matras, maar een sociale springplank. Tien jaar geleden begeleidde het OCMW nog 1.000 mensen per jaar naar werk, vandaag is dat nog maar de helft. Dat aantal moet weer omhoog en die jobs mogen ook niet uitsluitend in de openbare sector zijn. De privémarkt heeft vandaag krachten tekort, er zijn restaurants die om die reden sluiten.
“Tien jaar geleden begeleidde het OCMW nog 1.000 mensen per jaar naar werk, vandaag is dat nog maar de helft. Dat aantal moet weer omhoog”
OCMW-voorzitter

Focussen op de kerntaken: betekent dat ook sommige activiteiten afbouwen of afstoten? En welke dan?
Weytsman: Jazeker, maar dat wil ik eerst nog bespreken met de directeurs. Financieel kan het OCMW niet alles aan. Onder meer de ziekenhuizen hebben het op dat vlak niet makkelijk.
Moet een OCMW ziekenhuizen hebben?
Weytsman: Een legitieme vraag, waarover ik ook vaak met Georges-Louis Bouchez heb gediscussieerd. We zouden alvast meer kunnen samenwerken met de privéziekenhuizen, die trouwens ook met overheidsgeld worden gefinancierd.
In het bestuursakkoord staat dat u de sociale uitkeringen meer aan voorwaarden wil koppelen.
Weytsman: Zoals de landstalen leren bijvoorbeeld, een opleiding volgen. Allemaal zinvolle voorbeelden, maar ik denk dat mensen motiveren nog beter werkt. De wortel is nuttiger dan de stok.
In Anderlecht kraakt het OCMW in zijn voegen door personeelsgebrek en doorgedreven cliëntelisme. Hoe zit dat in Brussel-Stad?
Weytsman: Ik ben alvast niet van plan om een extra wachtrij te organiseren voor mijn kantoor en zo de administratie de pas af te snijden. Ik zal ook kijken of de controlemechanismen niet moeten worden versterkt om Anderlechtse toestanden te vermijden. Het personeelstekort in Brussel-Stad is wel onder controle, hoor ik.
Iets anders: de helft van de nieuwe woningen die de Stad bouwt, zullen voortaan koopwoningen zijn, dat is een stokpaardje van de MR. Riskeert u niet om zo de beleidshefboom uit handen te geven die een sociale huurwoning is?
Weytsman: Er zijn landen waar de overheidshulp voor huisvesting nagenoeg uitsluitend naar eigendomswoningen gaat, zoals in sommige Spaanse steden. Wie eigenaar is van een huis, riskeert veel minder om in armoede te verzeilen. Die publieke koopwoningen helpen ook om meer diversiteit te brengen in grote ensembles van sociale woningen. Er zijn trouwens heel wat voorwaarden aan zo’n woning gekoppeld: je moet er zelf wonen, als je verhuurt is het tegen een vaste prijs, verkopen kan maar tegen een bepaalde prijs. De overheid blijft dus aansturen.
De MR heeft vooral op Good Move geschoten tijdens de gewestcampagne. Tijdens de gemeentecampagne leek u wat genuanceerder. Was het circulatieplan voor de Vijfhoek nu een goed of een slecht plan?
Weytsman: Een slecht natuurlijk. Het is 35 keer veranderd, er was geen overleg met de handelaars, het verkeer werd naar grote assen gestuurd, terwijl daar werken plaatsvonden. Ik vond de perimeter ook véél te groot. Op een kleinere schaal is zoiets wel zinvol, zoals Vincent De Wolf dat in Etterbeek doet. Hij stuurde het verkeer naar de grote assen, waar tegelijk de doorstroming verbeterde, bijvoorbeeld door de verkeerslichten aan te passen.
Blauw is het nieuwe groen
Blauw lijkt vandaag soms het nieuwe groen, toch zolang het autoverkeer niet in het gedrang komt: jullie begraven het schoolproject op de Donderberg om er een park te maken, er komen meer bomen …
Weytsman: (Lachje) Ik hoor dat weleens, ja. Ik vind het milieu belangrijk. En groene ruimtes blijven cruciaal voor de leefkwaliteit. En wat de technologie betreft om ons te verplaatsen, ben ik neutraal. Alleen vind ik een anti-autohouding als basisprincipe zinloos.
MR is niet bepaald neutraal, maar pro-auto. Denk aan uw voorstel voor één grote en dure autotunnel onder de Louizalaan.
Weytsman: Dat is een manier om opnieuw iets moois te maken van die mismeesterde laan, met een park boven- en een parking ondergronds die het project helpt financieren.
Geeft u het project van een openluchtzwembad in het kanaal nog een kans? Het staat in het bestuursakkoord, maar iemand zal het moeten betalen en het Gewest heeft geen geld.
Weytsman: Er zijn toch investeerders die het willen bouwen en uitbaten (verwijst naar de Finse investeerders die Pascal Smet (Vooruit) al enkele keren naar voren schoof, red.)?
Dan wordt het duur om te gebruiken en verliest het zijn sociale functie.
Weytsman: Een ticketje voor Océade (het pretzwembad met openluchtdeel dat de Stad liet afbreken, red.) was niet goedkoop en toch vervulde het een sociale functie. Waarom zou zoiets niet kunnen in het kanaal?
Lees meer over: Brussel-Stad , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.