Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
vastgoed immo te koop huizenprijzen te huur appartement woningprijs huurprijs

| De meeste vragen die de hulplijn ontving, gingen over woningen op de private huurmarkt.

Aantal oproepen naar maatschappelijk werkers in de lift 'zelfs zonder grote crisis'

JP
© Belga - BRUZZ
16/04/2025

Een moeizame zoektocht naar een woning, geldproblemen of een lastige gezinssituatie: voor wie hulp nodig heeft, bestaat sinds vijf jaar de gratis hulplijn 'Hallo? Welzijnswerk'. Het aantal hulpvragen is er in 2024 onverwachts opnieuw toegenomen, ondanks dat er geen acute crisis was.

Het gratis telefoonnummer 'Hallo? Welzijnswerk' is bereikbaar op het gratis nummer 0800/35.243 en werd in 2020 gelanceerd door de Federatie van de Maatschappelijke Diensten (FdSS). Het nummer is bedoeld voor alle Brusselaars in moeilijkheden. Het nummer kreeg in vijf jaar tijd meer dan 11.000 oproepen en behandelde meer dan 15.000 hulpvragen.

Dat maakt de organisatie die de dienst beheert woensdag bekend. Opvallend is dat het aantal oproepen in 2024 opnieuw toenam, ondanks het uitblijven van een acute crisis dat jaar — iets wat de voorgaande jaren wél het geval was.

De hulplijn werd namelijk in het leven geroepen tijdens de coronacrisis en is bedoeld om mensen te ondersteunen die met sociale moeilijkheden kampen. Ze dient als aanvulling op de hulpverlening instanties zoals de OCMW’s of de centra voor algemene sociale actie (CASG).

In totaal werken er zo’n veertig maatschappelijk werkers bij de hulplijn, afkomstig van de sociale diensten CASG (COCOF), CAP-CAW (GGC) en CAW Brussel. De vragen die ze ontvingen gingen onder meer over huisvesting, financiële problemen, voedselhulp en administratieve procedures.

50ad4ea1-grafiekhulplijn2024.jpg

Tijdens de gezondheidscrisis, tussen juli 2020 en juni 2021, werd een piek bereikt met meer dan 6.000 oproepen.

Sinds de zomer van 2023 is er opnieuw een stijgende lijn merkbaar: tussen juli 2022 en juni 2023 waren er 1.532 telefonische contacten, tegenover 1.675 in de periode van juli 2023 tot juni 2024, zo blijkt uit de meest recente cijfers.

Geen crisis, toch acute problemen

Toch was 2024 "niet direct verbonden aan een specifieke conjuncturele crisis," stelt de organisatie. "Daarom komen nu andere, meer structurele problemen naar voren, zoals de inflatie en de stijgende huurprijzen."

"Structurele crisissen kunnen niet als 'minder ernstig' worden beschouwd. Ook deze problemen kunnen voor betrokkenen acuut aanvoelen en voor plotselinge noodsituaties zorgen."

Federatie van de Maatschappelijke Diensten

Volgens de federatie FdSS toont de lichte stijging van het aantal oproepen aan dat structurele crisissen niet als "minder ernstig" mogen worden beschouwd. Ook deze problemen kunnen voor betrokkenen acuut aanvoelen en voor plotselinge noodsituaties zorgen.

Vooral veel vragen over huisvesting

In de afgelopen twaalf maanden ging 21 procent van de oproepen over huisvesting — het hoogste aandeel sinds de start van de hulplijn. Meer dan vier op de tien bellers met woningvragen waren op zoek naar een huurwoning op de private markt. Zij meldden onder meer 'discriminatie' en de 'snel stijgende huurprijzen' als voornaamste obstakels.

Ook hulpvragen rond financiële middelen en schulden zijn toegenomen. Daartegenover staat een sterke daling van vragen over energie, water en het statuut van de klant — thema’s die tijdens de energiecrisis van 2022-2023 nog bovenaan stonden.

De hulplijn, die elke werkdag bereikbaar is van 9.00 tot 17.00 uur, werd tussen juli 2023 en juni 2024 vooral gebruikt door vrouwen (57 procent). Alleenstaanden zonder kinderen deden het vaakst een beroep op de dienst (49,5 procent), terwijl zij slechts 21,5 procent van de Brusselse bevolking uitmaken, merkt de federatie op.

Daarna volgen alleenstaanden met kinderen, goed voor 28,5 procent van de oproepen. Tot slot wijst de organisatie erop dat zowel 65-plussers als jongeren onder de 25 elk iets minder dan één achtste van het totale aantal oproepen voor hun rekening namen.