In 2024 kwamen vijf spoorlopers om het leven, spoorlopen leidde bovendien tot bijna 11 uur aan vertragingen per dag. Dat heeft Infrabel woensdag bekendgemaakt in een persbericht. Bijna 18 procent van alle gevallen deden zich vorig jaar voor in Brussel en dat aantal nam toe met 5 procent.

© Belga
| De sporen ter hoogte van Brussel-Noord.
Bijna één op vijf incidenten met spoorlopers doet zich voor in Brussel
De federale spoorwegpolitie zet daarom opnieuw in op controleacties, met dit jaar ook aandacht voor pret- en themaparken en festivals in de buurt van het spoor.
Vorig jaar waren er 646 officiële meldingen van spoorlopers, zo meldt spoornetbeheerder Infrabel. Dat is een stijging van 2 procent ten opzichte van 2023. Maar Infrabel nuanceert de kleine stijging, want door meer camera's en bewakingssystemen worden meer spoorlopers geregistreerd. In Brussel steeg het aantal incidenten met 5 procent.
De afgelopen jaren merkte Infrabel een licht dalende trend, maar spoorlopen blijft een "groot en levensgevaarlijk probleem". Vorig jaar vielen er vijf doden en raakten drie spoorlopers zwaargewond. Dat is vergelijkbaar met 2023, toen waren er vijf doden en vier zwaargewonden.
11 uur vertraging
Daarnaast veroorzaakt spoorlopen heel wat treinvertragingen, gemiddeld bijna 11 uur per dag. Dat is 9 procent meer dan in 2023. Nog nooit was dat cijfer zo hoog, benadrukt de spoornetbeheerder.
De helft van alle meldingen gaat over spoorlopers in stations. Van het totale aantal gevallen gebeurt 43 procent in de late namiddag, met een piek tijdens de avondspits tussen 17 en 19 uur. Vooral woensdagen en vrijdagen springen eruit. Mei is met 80 meldingen de "spoorlopermaand", gevolgd door augustus. De belangrijkste oorzaken van spoorlopen zijn volgens onderzoek een kortere weg nemen, gevolgd door wandelen langs de sporen en het gebruik van spoorwegdomein als verzamelplek.
18 procent
Bijna de helft (48 procent) van de meldingen kwamen uit Vlaanderen (312), gevolgd door Wallonië (219) en Brussel (116). Daarmee is Brussel goed voor 18 procent van alle meldingen.
In de provincies Limburg en Antwerpen is het aantal meldingen dan weer het felst gestegen, met respectievelijk 36 en 26 procent meer. In Wallonië zijn de sterkste stijgers Luik (+16 procent) en Henegouwen (+13 procent). In Brussel was er een stijging met 5 procent.
Op het Belgische spoornetwerk zijn er een vijftigtal plaatsen waar vaak spoorlopers zijn. Op die plekken investeert Infrabel in maatregelen op het terrein. Omdat er een stijging is van het aantal spoorlopers in stations, concentreert de spoornetbeheerder zijn inspanningen vooral daar. Het gaat dan voornamelijk om het plaatsen van (intelligente) afsluitingen, zowel naast als tussen het spoor, struikelmatten, betonblokken en camera's. Net als elk jaar blijft Infrabel ook inzetten op sensibilisering.
Controle
Infrabel werkt nauw samen met de federale spoorwegpolitie om spoorlopers op heterdaad te betrappen. In 2024 waren er negen controleacties, verspreid over heel het land. Ook dit jaar zullen die acties georganiseerd worden. Zo zal er speciale aandacht gaan naar sommige pret- en themaparken in de buurt van het spoor. Uit een interne analyse van pv's aan minderjarige spoorlopers blijkt dat een opvallend aantal jongeren daar over de sporen loopt. Daarnaast zal de politie ook gericht controleren tijdens het festivalseizoen.
Spoorlopers die betrapt worden, riskeren een hoge boete. De wet verbiedt het betreden van de spoorweginfrastructuur die niet toegankelijk is voor het publiek. Overtreders worden bestraft met een boete van 300 euro, die kan oplopen tot 500 euro bij recidive. Voor minderjarigen is de boete 175 euro.
Tot slot meldde de MIVB dinsdag dat het aantal spoorlopers in de Brusselse metro op twee jaar tijd is verdubbeld. De Brusselse vervoersmaatschappij telde vorig jaar 477 spoorloopincidenten in de metro.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Mobiliteit , Infrabel , NMBS , spoorloper , sensibiliseringscampagne , MIVB