Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Buurtbewoners club Mirano vragen Leuvensesteenweg ‘s nachts te sluiten voor verkeer

JP
© BRUZZ
14/02/2025

Toeterende automobilisten om 5 uur ’s ochtends, claxonconcerten en straatgevechten houden buurtbewoners van de Leuvensesteenweg in Sint-Joost al jaren uit hun slaap. Via een petitie vragen ze de straat van nachtclub Mirano ’s nachts af te sluiten voor verkeer om zo de overlast te stoppen.

Een lange rij auto’s staat stil in de Leuvensesteenweg, wachtend op feestgangers die club Mirano verlaten en zich op straat verzamelen. Een van de automobilisten raakt geïrriteerd en drukt langdurig op zijn claxon: tuuuuut. Het geluid houdt zeker vijf seconden aan en wekt ongetwijfeld enkele buurtbewoners uit hun slaap.

Het is geen alleenstaand geval. Op donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht start het getoeter rond een uur of 22 en houdt vaak aan tot in de vroege uurtjes, 1 of zelfs 5.00 uur 's nachts. De files ontstaan vaak door wachtende auto’s die feestvierders oppikken uit de twee discotheken in de buurt: Mirano en Claridge.

Sandra* heeft er al meerdere keren de politie voor gebeld vanwege de overlast, maar voorlopig zonder resultaat. De 26-jarige buurtbewoonster verhuisde twee jaar geleden naar Sint-Joost en heeft voorlopig geen plannen om er weg te gaan.

Maar niet iedereen heeft de moed om te blijven. Brusselaar Pascal Liebenguth, die naar Sint-Joost verhuisde om dichter bij zijn werk te wonen, hield het maar negen maanden vol in de Leuvensesteenweg. “Ik ben vertrokken in mei 2023,” vertelt hij aan BRUZZ. “Ik koos de wijk om praktische redenen. Eerder woonde ik in Jette en stond ik vaak in de file, vooral tussen Basiliek en Madou.”

Maar de oud-inwoner van Sint-Joost kwam er al gauw achter dat de wijk "onleefbaar" is door de geluidsoverlast van auto’s. “In mijn straat was parkeren verboden, maar die regel werd niet nageleefd. Daardoor blokkeerden auto's elkaar en de file stond soms tot aan het Madouplein. Elk weekend kon ik niet slapen door het constante getoeter. Het appartement was oud en slecht geïsoleerd, waardoor je werkelijk alles kon horen.”

Overdag was de straat alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer, maar ’s avonds werd ze opengesteld voor al het verkeer. “Dit leidde tot veel problemen: voortdurend claxonnerende auto’s, vaststaande bussen in de avonduren en sluipverkeer vanuit Madou via de Scailquinstraat naar de Léopold Lendersstraat – waar ze het eenrichtingsverkeer negeerden,” herinnert Liebenguth zich. Die situatie is vandaag ongewijzigd.

'Kwestie van wilskracht en handhaving'

Volgens de man, die toen hij er nog woonde regelmatig op Facebook verslag uitbracht van de nachtelijke files, had de situatie onder controle gebracht kunnen worden. “Het was een kwestie van wilskracht en handhaving. Maar ik heb daar nooit politie gezien. Soms gaf ik via Waze (een navigatieapplicatie, red.) aan dat er politie in de straat was. Dat hielp een beetje, maar uiteindelijk onvoldoende.”

Twee jaar later hebben buurtbewoners nog steeds last van de files. Een klacht van een bewoonster van de Leuvensesteenweg bij Leefmilieu Brussel leverde niets op, net als klachten bij de gemeente en de politie. Daarom hopen buurtbewoners met een petitie nu de aandacht van het Brussels parlement te trekken. Hun idee is eenvoudig: sluit de straat ’s nachts af voor verkeer, zodat de buurt verlost is van claxonnerende automobilisten.

De petitie werd ontvankelijk verklaard en op 27 januari 2025 gepubliceerd op het platform Democratie.brussels. Ze werd doorgestuurd naar de commissie voor Mobiliteit, die zal beslissen welk vervolg eraan wordt gegeven.

*Sandra is een schuilnaam. Haar echte naam is bekend op de redactie.