Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Net Brussel roept de inwoners van de hoofdstad nog maar eens op vrienden of buren in te schakelen om het afval op de juiste tijdstip buiten te zetten.

Net Brussel lanceert in september nieuwe campagne om sluikstorten terug te dringen

Job Van Nieuwenhove
© BRUZZ
30/07/2025

Minder mensen in het straatbeeld, meer afval op de stoepen: in Brussel lijkt de zomer van 2025 heel sterk op die van de voorbije jaren. Ook al maakt Net Brussel er een punt van om in juli en augustus niet te beknibbelen op het aantal teams, toch is sluikstorten in deze periode van het jaar een hardnekkiger probleem dan in de winter of de lente. De maatschappij kondigt alvast een nieuwe grote sensibiliseringscampagne aan in september.

De beelden van dinsdag liegen er niet om: op een deel van de Keizer Karellaan, de grote invalsweg vanuit het westen, ligt het zwerfvuil verspreid over de stoepen. Een typisch zomerfenomeen, zeggen ze bij Net Brussel. Voor veel Brusselaars valt de start van hun vakantie niet samen met de afvalophaling, waardoor de troep zienderogen toeneemt.

En dus roept Net Brussel de inwoners van de hoofdstad nog maar eens op vrienden of buren in te schakelen om het afval op de juiste tijdstip buiten te zetten. Toch dringt een nieuwe sensibiliseringscampagne zich op, verklaart Etienne Cornesse, woordvoerder van Net Brussel woensdag bij BRUZZ 24. In samenwerking met vijftien Brusselse gemeenten, die vaker een beter beeld hebben van waar de hinder het meest speelt, zal de maatschappij nog meer inzetten op het heterdaad betrappen van overtreders. "Onze teams zullen hun deel van het werk doen, maar ook de Brusselaars moeten op termijn meer hun verantwoordelijkheid opnemen om het probleem in te dijken."

*lees verder onder video

Net Brussel en de gemeenten kunnen natuurlijk niet altijd alles overal opruimen. Maar als zij het laten afweten, kunnen Brusselaars nog altijd beroep doen op Fix My Street. Via een app kunnen burgers dingen die verkeerd lopen in hun wijk, melden. Het online platform bestaat sinds 2013 en heeft in die tijd bijna 400.000 klachten binnengekregen. Een heel groot deel van die klachten gaat over sluikstorten. Zo verwerkte de Stad Brussel alleen al het afgelopen half jaar 14.000 klachten rond openbare netheid via Fix My Street.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , Etienne Cornesse , Net Brussel , campagne Net Brussel , sluikstorten