Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Stad Brussel

| Het aantal netheidsmeldingen, geadresseerd aan de Stad via Fix My Street, stijgt jaar na jaar. In 2022 ging het om 18.175 klachten, in 2023 kwamen er via het platform 23.176 meldingen binnen, en in 2024 waren dat er al 29.717.

Stad Brussel verwerkte in zes maanden tijd bijna 14.000 klachten rond openbare netheid

© BRUZZ
25/07/2025

De netheidsdienst van de Stad Brussel kreeg en verwerkte in de eerste helft van dit jaar al 13.852 klachten over openbare netheid via het digitale platform Fix My Street. De grote meerderheid daarvan ging over sluikstorten (11.342), gevolgd door niet-reglementaire vuilniszakken (1.147) en uitpuilende of besmeurde vuilnisbakken (565).

Van die bijna 14.000 meldingen sinds januari 2025 gingen er 11.342 over sluikstorten, 1.147 over vuilniszakken die op het verkeerde moment zijn buitengezet of die gewoon niet reglementair zijn (bv. zwarte afvalzakken), 565 over uitpuilende of besmeurde vuilnisbakken (openbare vuilnisbakjes, glasbakken, kledingcontainers en olioboxen), 457 over achtergelaten materiaal zoals verkeersborden en bouwmateriaal en 341 over illegale graffiti-tags. Met 2.800 meldingen was de maand maart tot nu toe de meest ‘problematische’. In mei waren er ‘slechts’ 1.987 meldingen.

Via de app en de website kan iedereen incidenten in de openbare ruimte in Brussel melden, zoals een put in de weg, een niet-werkende lantaarnpaal of beschadigd stadsmeubilair. Maar ook problemen rond openbare netheid kunnen dus via dit platform gesignaleerd worden. Het volstaat om de precieze locatie door te geven, samen met een beknopte omschrijving van het probleem en eventueel een verduidelijkende foto. Vervolgens wordt de melding doorgegeven aan de betreffende Brusselse openbare dienst die ermee aan de slag gaat. Wie een melding indient, kan ook vragen om updates te krijgen over de afhandeling.

Steeds meer meldingen

Het aantal netheidsmeldingen, geadresseerd aan de Stad via Fix My Street, stijgt ook jaar na jaar. In 2022 ging het om 18.175 klachten, in 2023 kwamen er via het platform 23.176 meldingen binnen, en in 2024 waren dat er al 29.717. Steeds meer mensen lijken dus de weg te vinden naar Fix My Street om problemen rond openbare netheid te melden.

Brussels Schepen van Openbare Netheid Anas Ben Abdelmoumen (PS) moedigt het gebruik van dit platform sterk aan en bedankt de Brusselaars voor hun betrokkenheid: “We willen meteen op de hoogte zijn van netheidsproblemen in onze wijken, zodat we ze zo snel mogelijk kunnen oplossen".