Podcast

#103 Radio Radzinski met Sophie M’Sallem: over een stadsclaim, shirts en Martino Explosion

Godfried Roelant
© BRUZZ
17/04/2024

De poort naar een 35ste landstitel voor Anderlecht is stevig opengebeukt. Na rood voor Debast en een strafschop voor de buren uit Sint-Gillis zet Amuzu een kwartier voor tijd alsnog de 2-1 op het bord. Goed voor een eerste derbyzege in tien confrontaties met Union. “Het was echt afzien, ik heb denk ik aan geen enkele vinger nog een stukje nagel over,” vertelt marketingmanager van Anderlecht Sophie M’Sallem in een nieuwe Radio Radzinski.

Jeu, set et match. De tekst op het spandoek van de Union-supporters na een zesde opeenvolgende zege tegen Anderlecht deed pijn aan iedereen die naar het leven kijkt met een paars-witte bril. Maar 8 januari 2023 is 14 april 2024 niet. Want afgelopen zondag wordt die ongelooflijke reeks van negen derby’s op rij zonder overwinning doorbroken. En dat uitgerekend door de man die nog maar pas weer inzetbaar is.

Redemption Ciske en VAR Vertonghen

Met een welgemikte trap trekt Francis Amuzu op aangeven van Killian Sardella de zege over de streep. Echt verbaasd is Rein daarover niet. “Ik zeg al langer dat hij een cruciale rol zou spelen in de zoektocht naar een nieuwe landstitel. Dat heeft hij nu ook bewezen. Het is pijnlijk dat we Hazard voor acht maanden kwijt zijn met een gescheurde kruisband in de rechterknie, maar zijn vervanger brandt van ambitie. Dit wordt zijn redemption story.”

'De match tegen Union was echt vreselijk. Bij affluiten was de ontlading zo groot dat ik zelfs een traan heb gelaten.'

Sophie M'Sallem, marketingmanager bij RSC Anderlecht

Ook marketingmanager van Anderlecht Sophie M’Sallem gelooft volop in een sleutelrol voor Amuzu. Ze hoopt wel dat het niet elke week zo’n zenuwslopende strijd wordt. “Normaal zit ik op de eretribune, maar bij spannende matchen voel ik mij meer op mijn gemak achter de dugout. Het was echt vreselijk. Bij affluiten was de ontlading zo groot dat ik zelfs een traan heb gelaten. Het was dan ook echt afzien, ik heb denk ik aan geen enkele vinger nog een stukje nagel over.”

Union lijkt na een nul op negen als een kaartenhuisje in elkaar te zakken. Zelfs na de uitsluiting van Debast en de daaropvolgende strafschop sloeg de motor van de Unionsten niet aan. Iets waar Jan Vertonghen handig op inspeelde. “Geen idee of iemand er op dat moment mee bezig was, maar bij de goal van Amuzu kroop Vertonghen even in de huid van de VAR. Hij maakte met twee vingers een rechthoek in de lucht en wees daarna ostentatief naar de middenstip. Doelpunt goedgekeurd. Ja, dan weet je dat de sfeer optimaal is.”

De strijd om Brussel...

De rivaliteit tussen beide clubs is door het sportieve succes van Union de laatste jaren enorm toegenomen. “Ja, vooral bij de jongere spelers leeft dat enorm hard. Ik denk dat zij de burenstrijd boven wedstrijden tegen meer historische rivalen als Club Brugge en Standard zetten. Da’s ergens logisch omdat ze natuurlijk nu die opkomst van Union meemaken.”

De marketingafdeling speelt alvast handig in op de Brusselse rivaliteit. “De campagnes met Manneke Pis hadden wij een tijdje geleden al bedacht, maar je moet natuurlijk goed nadenken over wanneer je die lanceert.” Rein kan er zich iets bij voorstellen. “Ja, dat snap ik. Je kan een, twee of misschien zelfs drie keer zo’n filmpje posten zonder te winnen, maar daarna wordt dat natuurlijk wel moeilijk.”

Brussel claimen, los van Union. Het keert terug in verschillende marketingprojecten. Getuigen daarvan zijn de collabs met Damso, de samenwerking met concertzaal AB en sinds kort ook de poëzie van stadsdichter Lisette Ma Neza. “Ja, het klopt dat we op die manier een breder publiek willen aanspreken. Maar da’s juist wat Anderlecht zo bijzonder maakt. Die stretch tussen verschillende profielen die allemaal verbonden zijn met elkaar en deze club.”

... zal ook zichtbaar zijn in nieuwe shirts

Ook in de shirts voor volgend seizoen zal Brussel zichtbaar zijn. Al kan M’Sallem daar nog niet echt veel over vertellen. “Da’s top secret natuurlijk, maar het zal iets atypisch worden met een duidelijke knipoog naar de stad.” Rein probeert erna nog een paar keer, maar de leading lady van het marketingdepartement houdt de lippen stijf op elkaar.

'Joma geeft ons enorm veel speelruimte bij het ontwerpen van een shirt. Da's handig als je eens out of the box wil denken.'

Sophie M'Sallem, marketingmanager bij RSC Anderlecht

Ze gaat wel nog even dieper in op de samenwerking met sponsor Joma. “Ja, die verloopt heel goed. De supporters lijken hun mening daarover ook wel wat te hebben bijgesteld. Ik snap dat Adidas verlaten gevoelig lag, maar Joma geeft ons echt meer speelruimte. En da’s handig als je eens out of the box wil denken.”

Daarna proberen we nog het geheim achter de Martino Explosion los te peuteren. Dat was het best verkochte broodje in 't Vorkske, de vroegere broodjeszaak van haar vader in de Parijsstraat in Leuven. En natuurlijk kunnen we ook niet om haar vriend, podcaster, Anderlecht-fan en voorzitter van Sporting Hasselt Sam Kerkhofs heen. Muzikaal wordt deze aflevering neergelegd met ‘Amigo’ van Lous and the Yakuza.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni