| Union-supporters in de straten aan het Joseph-Marienstadion in Vorst.

Politie en Pro League houden vast aan combiregeling bij Brusselse derby’s

JB
© BRUZZ
25/01/2024

Het zijn drukke dagen voor de politiezone Zuid, met drie stadsderby’s en dus evenveel ‘risicomatchen’ op haar grondgebied de komende week. De combiregeling voor bezoekende fans die een veilige supportersflow moet garanderen, blijft in ieder geval ook voor (absurd) korte verplaatsingen binnen Brussel overeind.

Zes dagen, drie derby’s: de Brusselse clubs duiken een week vol krakers in. Vooral het programma van Union kleurt Brussels, met donderdagavond de bekermatch tegen Anderlecht, waarna de competitietopper tegen paars-wit zondag en de Zwanzederby tegen RWDM, volgende woensdag, al snel volgen.

De betrokken politiezones – Zuid en West – beschouwen die Brusselse derby’s stuk voor stuk als ‘risicomatchen’, die dus de facto gepaard gaan met de zogenaamde combiregeling voor bezoekende fans.

Waar komt die combiregeling op neer: supporters van de uitploeg kunnen geen zitje in het stadion bemachtigen zonder bijbehorende plek op een bus, ingelegd door een erkende supportersfederatie. Bezoekende fans worden dan bij aankomst hermetisch afgesloten en onder politiebegeleiding naar het uitvak gebracht, om zowel voor, tijdens als na de match contact met de thuisfans te vermijden.

Beleving

Die combiregeling bestaat al jaren, maar het is geen geheim dat fans van de drie Brusselse clubs er in de context van de stadsderby’s vraagtekens bij plaatsen. Op een bus stappen om van het Dudenpark naar het Lotto Park te rijden in plaats van een sfeervolle supportersstoet door de Brusselse straten – uiteraard onder politiebegeleiding: qua beleving is het verschil gigantisch.

“Die combiregeling is evenwel volledig de bevoegdheid van de lokale overheden, die betreffende lokale organisatie en veiligheid van voetbalwedstrijden het laatste woord hebben”, aldus Pro League-woordvoerder Stijn Van Bever.

De politiezone Brussel-Zuid zweert in ieder geval bij de combiregeling. “Die regel is er uit veiligheidsoverwegingen gekomen en rendeert, want van supportersincidenten in Brusselse derby’s is er de voorbije jaren geen sprake geweest”, zegt woordvoerder Sarah Frederickx. “We weten dat sommige fans elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Dan moet je anticiperen op mogelijke confrontaties.”

Lees verder onder de foto

RWDM_GENK.transfer20230730BZ02.mp4

RWDM-supporters onderweg naar een thuiswedstrijd.

Andere redenen

Toch merkt de Pro League dat de combiregeling steeds meer wordt ingezet om andere redenen dan veiligheidsoverwegingen.

“We zien dat ook organisatorische omstandigheden meer en meer aanleiding geven tot het inroepen van een combiregeling, maar dat was niet de bedoeling van deze maatregel”, zegt Van Bever.

“Zo weten we dat de verouderde voetbalinfrastructuur en de soms weinig evidente omstandigheden – denk aan stadions in dichtbevolkte wijken of mobiliteits- en verkeersdruk – nopen tot ingrepen. Maar die ingrepen zouden net een streven naar nieuwe infrastructuur in gang moeten zetten, eerder dan een beperking van de supportersbeleving.”

Frederickx erkent dat de politiezone Zuid de combiregeling inzet om nog andere redenen dan enkel de veiligheid van de fans. “Je moet een evenwicht zoeken tussen die veiligheid en bijvoorbeeld de buurtbewoners, mobiliteit en de realiteit van een dichtbevolkte wijk zoals die rond het Dudenpark.”

(On)begrip

Bij de Brusselse clubs is er nog een verschil tussen Anderlecht enerzijds en RWDM en Union anderzijds: paars-wit telt proportioneel gezien heel wat minder Brusselse fans.

“Er komen supportersbussen uit het hele land, dus die extra kilometers naar het Dudenpark donderdagavond maken het verschil niet. Maar bij de Brusselse supportersclubs blijft die regeling wel op onbegrip stuiten, dat klopt”, zegt Christophe Hooreman, Supporter Liason Officer van RSCA.

Ook Marc Cortois, voorzitter van de RWDM-supportersfederatie, geeft toe dat de Brusselse fans niet onverdeeld gelukkig zijn met het voortbestaan van de maatregel. “Natuurlijk gaan we liever zelf op pad, maar we hebben begrip voor regels die de veiligheid ten goede komen.”

“Het is naast veiliger ook wel ecologischer”, voegt Hooreman toe. “Al denk ik dat er voor zulke korte afstanden misschien bekeken kan worden of we de veiligheid niet kunnen garanderen zonder aan beleving te moeten inboeten.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sport, Union, RWDM, RSC Anderlecht, combiregeling

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni