Brusselse SP.A-er: 'Pascal Smet is zijn eigen ruiten aan het ingooien'

Filip De Rycke
16/03/2018

| Pascal Smet

De recente uithalen van SP.A-kopman Pascal Smet naar de Brusselse PS in de krant La Libre zorgen niet alleen voor wrevel en zenuwachtigheid bij de Franstalige socialisten. Ook intern is er gemor. “Op die manier werkt hij zichzelf naar de uitgang,” zegt een bron binnen de SP.A. De eenzaamheid van Pascal Smet wordt met de dag groter. En dat heeft alles te maken met de timing. Die is ronduit slecht. In heel wat Brusselse gemeenten onderhandelen de lokale afdelingen over de lijstvorming met PS. “Smet speelt met de carrière van heel wat lokale mandatarissen,” klinkt het bij een ontevreden SP.A’er.

Zaterdag 10 maart. La Libre publiceert een interview met Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A). De kop laat niets aan de verbeelding over: “Le Parti socialiste n’existe pas”. “De PS bestaat niet”. Volgens Smet is de PS “een partij met meerdere kamertjes, meerdere strekkingen. Bij de SP.A is dat niet het geval,” zegt hij. Op de vraag naar de relatie tussen zijn partij en de PS is Smet heel duidelijk: “Ik ben niet de schoothond van de PS en zal dat ook nooit zijn. Dit is een heel andere partij dan de mijne. Ik ben progressief en modern. Binnen de PS zijn er heel wat conservatieven. Ik betreur dat.”

Het politieke statement van Smet wordt opgenomen in de marge van een artikel over de mobiliteit in Brussel. Zo vertelt zijn woordvoerder, Mathias Dobbels, ons. Tijdens dat gesprek vragen de journalisten naar Smets relatie met de Brusselse PS. Zijn antwoord wordt, hoe kan het ook anders, in een apart stuk in de krant gepubliceerd.

“Smet speelt met onze politieke carrière.”

Het is de zoveelste uithaal van Smet naar de PS. Bij de Franstaligen komt het interview aan. En dat zou wel eens gevolgen kunnen hebben bij de opmaak van de lijsten. In heel wat Brusselse gemeenten, met uitzondering van Brussel-stad, zullen PS en SP.A samen opkomen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Maar hier en daar is er te horen dat lokale PS-bonzen nu al dreigen niet langer SP.A’ers op de lijst te zetten. Tot nu toe blijft het bij ons weten bij “dreigen”, maar het is wel tekenend voor het huidige klimaat.

Lokale SP.A’ers vrezen nu voor hun politieke carrière, want als ze niet op een PS-lijst terecht kunnen, waar dan wel? In de entourage van Pascal Smet horen we dat enkel in Etterbeek de lokale PS even moeilijk heeft gedaan. Uiteindelijk zijn ook daar de plooien glad gestreken. Afwachten hoe de socialistische lijst er vooralsnog zal uitzien.

Smeulend vuur

Dat het al een poosje niet meer zo botert tussen Smet en de Brusselse PS heeft alles te maken met de beslissing van Smet om daar voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 alleen naar de kiezer te trekken. De SP.A-afdeling van Brussel-stad nam die beslissing met de steun van partijvoorzitter John Crombez. Vergeten we ook niet het ontslag van schepen Ans Persoons in de nasleep van de Samusocial-affaire. Ook dat is vandaag nog niet verteerd.

Midden december vorig jaar was er dan de rel rond het interview van Smet voor de website Politico. Daarin vergeleek hij Brussel met een hoer. Het leverde hem, naast de vraag om ontslag door onder meer de Brusselse MR, ook binnen zijn partij heel wat kritiek op. Herinner u nog de publieke terechtwijzing tijdens de plenaire zitting in het Brussels parlement van partijgenoot en eerste ondervoorzitter van het Brussels parlement Fouad Ahidar (SP.A).

(Lees verder onder de foto)

20180305 Pascal Smet BRUZZ ACTUA 1606

| Pascal Smet (SP.A) Brussels minister van Mobiliteit.

"De figuur van Pascal Smet laat niemand onberoerd."  

Of je nu voor of tegen hem bent, iedereen die Pascal Smet ietwat kent of volgt heeft wel een mening over hem. Positief of negatief, maar vaak erg uitgesproken. Dat heeft natuurlijk veel te maken met de stijl van de man. Vaak direct, met een zweem van onbezonnenheid en recht uit de buik. Dat is zo in zijn communicatie in de pers waar hij vaak in mooi verpakte quotes praat. Maar dat is evengoed zo in commissies en plenaire zittingen van het Brussels parlement.

En dan hebben we het nog niet over zijn bevoegdheden als Brussels minister. Mobiliteit en Infrastructuur vertegenwoordigen ongeveer een vijfde van het hele Brusselse budget. Het is een portefeuille waarmee je kan uitpakken. En in de politiek is dat belangrijk.

Hoe moet het nu verder met Brusselse SP.A en PS ?

Na het interview in La Libre zou er contact zijn geweest met Laurette Onkelinx (PS), de voorzitster van de Brusselse PS-sectie. Tussen beiden zou alles al zijn bijgelegd en uitgepraat. Het valt af te wachten of dat ook uit de feiten (lijstvorming en zo meer) zal blijken. In de entourage van Pascal Smet zijn ze er gerust in. De PS heeft de SP.A nodig om met geloofwaardige lijsten naar de kiezer te stappen.

In de Brusselse regering moet Smet dan weer nog een goed jaar mee. En daar liggen nog een aantal moeilijke dossiers op tafel. Denken we maar aan het taxiplan, het renovatiedossier van de Leopold II-tunnel en Reyers.

Het is uitkijken naar Smets toekomst binnen de Brusselse SP.A. Binnen de Brusselse afdeling zijn er die het wel hebben gehad met Pascal Smet. En dan zijn er nog de recente peilingen Ipsos voor VTM Nieuws, Het Laatste Nieuws, RTL-TVI en Le Soir. Met net geen 0,5 procent van de stemmen bij de volgende gewestverkiezingen haalt SP.A geen enkele zetel in het Brussels parlement. Het is natuurlijk maar een peiling met meerdere procenten foutenmarge.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Analyse, Politiek, Brussel Kiest 2018

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni