analyse

NEO en Eurostadion gaan niet samen

© BRUZZ - Peter Dhondt

Dat Eurostadion-bouwheer Ghelamco de toegangsweg naar shoppingcenter NEO wil afsluiten als het zelf evenementen organiseert, is geen fait divers. Het legt de kern van het probleem bloot, namelijk dat NEO en het Eurostadion niet samengaan. 

De situatie is het best te vergelijken met twee kastelen langs dezelfde oprijlaan. Het ene kasteel (NEO) staat helemaal aan het eind ervan. Het andere (Eurostadion) aan het begin van de dreef, vlak bij de grote baan.

Op een gewone dag is het al behoorlijk druk op het kasteel aan het begin van de oprijlaan, met mensen die er werken en bezoekers. Echter, regelmatig organiseren ze er ook een groot evenement, zoals een voetbalmatch of een concert, waar tienduizenden mensen op afkomen, van wie een flink deel met de auto. Dat levert verkeershinder op. Maar omdat de parking van het eerste kasteel, hierna kasteel Euro, via verschillende aftakkingen van de oprijlaan bereikbaar is, is die hinder nog net te behappen. Veel mensen kunnen immers tegelijk het parkeerterrein op, waardoor het aanschuiven beperkt blijft.

Maar dat is zonder het kasteel aan het einde van de oprijlaan gerekend. Ook kasteel NEO trekt heel veel bezoekers, tot 40.000 per dag. Naar schatting de helft daarvan komt met de auto. Die twee bezoekersstromen samen, doen het glas overlopen. Immers, zowel de bezoekers voor kasteel 1 als voor kasteel 2 moeten dezelfde smalle oprijlaan op, waardoor het al vanaf de grote weg aanschuiven geblazen is.

Hetzelfde verhaal als de match is afgelopen, en de auto’s die van de parking van kasteel Euro komen, af en toe een wagen moeten voorlaten die van kasteel NEO komt. Er moet geritst worden, waardoor het een stuk langer duurt eer iedereen weg is.

Slagboom
Om die knoeiboel te vermijden, wil de kasteelheer van slot Euro de oprijlaan net voorbij de eigen parking afsluiten met een slagboom. Dat kan hij doen omdat de laan voor een stuk over de eigen parking loopt, en daar kan je doen wat je wil.

Al op de grote weg zal dan te zien zijn dat de oprijlaan deels is afgesloten, en dat kasteel NEO via die weg onbereikbaar is. Bezoekers proberen het via een andere weg, of druipen af. Zo schieten alleen de wagens over van mensen die naar de match komen kijken, en alles gaat vlotter.
Dat vinden ze op het verste kasteel natuurlijk niet leuk. Daarom dienen ze nu een bezwaarschrift in. Ze willen de oprijlaan altijd open en dat over de gehele lengte, ook al zijn er voetbalmatchen of concerten. Dat dat leidt tot een ongeziene verkeersellende, blijkt van geen tel.

Geen fictie
Het slechte nieuws: dit dreigt realiteit te worden. Het Eurostadion en NEO doorlopen allebei een procedure om een vergunning te bekomen. De vergunningsaanvraag van het Eurostadion, ingediend in Vlaanderen, moet geen rekening houden met NEO, want dat bestaat nog niet. NEO dient dan weer een aanvraag in bij Brussel, met als ultieme beroepsinstantie de Brusselse regering, die het project mee financiert.

Een heel groot project opdelen in kleine onderdelen, in de volksmond saucissoneren genoemd, is een strategie om zo’n project erdoor te krijgen. Hier wordt de herontwikkeling van de Heizelvlakte opgedeeld in een voetbalstadion, een shoppingcenter, een congrescentrum, een sportpark enzovoort. Dat wordt gedaan omdat het project in zijn totaliteit nooit een vergunning kan krijgen, omdat het simpelweg veel te groot is en de draagkracht van de omgeving ver overschrijdt.

En dat is wat hier gebeurt. Zoals verkeersdocent Willy Miermans (UHasselt) eerder zei aan BRUZZ: “Zonder NEO kan Eurostadion-bouwheer Ghelamco de mobiliteitsproblemen maar net de baas. Met NEO erbij overschrijdt het de eigen draagkracht, en die van de hele buurt.”

Dat Ghelamco de toegangsweg voor NEO tot 180 dagen per jaar wil afsluiten, bewijst dat. Dat NEO hiertegen protesteert, is logisch, maar toont alleen maar aan dat er met NEO nog veel meer auto’s zullen bijkomen.

Conclusie: je kunt voor het Eurostadion zijn óf voor NEO óf voor geen van beide projecten. Maar het Eurostadion en NEO samen: dat gaat niet.

Eurostadion

Het grootste voetbalstadion van het land, de grootste ondergrondse parking van Europa: superlatieven genoeg in de plannen voor een nationaal voetbalstadion op de site van Parking C. Maar wordt het stadion ooit gebouwd? Je leest er alles over in ons dossier.     
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?

Lees ook