— Brussel kiest in jouw gemeente

Brussel Kiest 2018

Budgetten voor verkiezingscampagne verschillen sterk per gemeente

© Bart De Waele
| In grotere gemeenten moet je meer affiches ophangen, luidt de redenering.

Het budget dat kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen mogen uitgeven, verschilt sterk van gemeente tot gemeente. Zo kan elke kandidaat in Brussel Stad 5.200 euro uitgeven, terwijl de limiet in Sint-Joost of Ganshoren op 1.250 euro ligt. De wet hierover dateert van voor de opkomst van sociale media, toen het aantal affiches en postzegels nog de kostprijs bepaalden.

Afhankelijk van het aantal kiezers per gemeente, wordt de enveloppe per opkomende lijst en per kandidaat bepaald. Voor kleine gemeenten Sint-Joost, Koekelberg of Sint-Agatha-Berchem is dat maximum 1.250 euro per kandidaat, schrijft La Capitale. Het zijn gemeenten met 10 à 15.000 ingeschreven kiesgerechtigden.

De gemeente Schaarbeek daarentegen, telt 67.400 kiezers, en daar bedraagt het maximum te besteden budget per kandidaat 4.520 euro. Brussel-Stad spant als grootste gemeente de kroon. Daar mag elke kandidaat 5.200 euro spenderen. Dit is gebaseerd op de 90.000 kiezers in de gemeente, op een totaal van 180.000 inwoners.

Postzegels en affiches

"De wet die dit regelt, dateert van voor de opkomst van de sociale netwerken", zegt politicoloog Jean-Benoît Pilet (ULB) aan La Capitale. "Het te besteden bedrag is gelinkt aan de grootte van de gemeente en het aantal kiezers dat er woont. Toen werd vooral rekening gehouden met het aantal affiches dat moest worden gedrukt, en de benodigde postzegels."

Af en toe gebeurt het dat kandidaten over hun limiet zitten, of slordig omspringen met de aangifte van het aantal kosten. In eerste instantie waken de partijen over een goed verloop, maar indien nodig kan het Controlecollege, georganiseerd in de schoot van het Brussels parlement, zitpenningen inhouden of zelfs het mandaat (tijdelijk) schorsen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?