Bozar Electronic Arts Festival: beats en bleeps

Koen Van Dijck
© Agenda Magazine
20/09/2013
Het Bozar Electronic Arts Festival is bij zijn tweede editie al een begrip voor liefhebbers van analoge synths, digitale beats en roze ruis. Naast tal van installaties, workshops en performances staat er ook een horde artiesten klaar om u op een stevige dosis beats en bleeps trakteren.

Tijdens het drie dagen durende Bozar Electronic Arts Festival staat muziek centraal, maar ook andere kunsten komen aan bod. De installaties van kunstenaars zijn doorlopend gratis te bekijken. Een van de aanwezige kunstenaars is Koen Vanmechelen, van wie digitale sculpturen te zien zijn.

Een paar muzikale tips:

Zaterdagavond vervangt Modeselektor het aangekondigde Moderat nadat bandlid Sascha Ring, op podia vooral bekend als Apparat, verwondingen overhield aan een ongeval. Het trio bracht nog net het goed onthaalde 'II' uit en zou net aan zijn tournée beginnen. Een streep door de rekening voor henzelf en de fans. De vervanging is niet onlogisch aangezien Modeselektor twee derde van Moderat beslaat.

Treuren hoeft dus niet. Wie bovendien Modeselektor al aan het werk zag weet dat ze garant staan voor één groot onomwonden feestje. Alles wat hun maaimachine tegen komt wordt opgeslorpt en vermalen met buldozerbeats. Kleuren binnen de lijntjes doen ze daarbij hoegenaamd niet. Ze verhakkelen hip hop en ragga, vervormen hoekige elektro tot post-dubstep ritmes, bouwen foute dance classics om tot technologische hoogstandjes en sleuren mooi volk als Busdriver, Anti Pop Consortium en Thom Yorke mee in hun woeste draaikolk. Live voegen ze daar nog eens geweldige visuals van Pfadfinderei aan toe.

Met zijn meest recente album Immunity baant Jon Hopkins zich een weg naar de dansvloer. Zij het een waar je vooral donkere schaduwen ziet dansen. De ritmes vormen steeds meer een rechtlijniger patroon dat nu eenmaal goed werkt op de beenspieren, maar de beats blijven tegendraads een eigen leven leiden. Ook de donkere elektronica kan je bezwaarlijk omschrijven als frivool zomerse pop en de piano blijft in dit werk nog steeds een voorname plaats innemen.

Het geheel vormt een intrigerend en sensueel geluid dat evenzeer vervreemdend werkt. Als we Hopkins ergens in het veld moeten positioneren dan is het tussen Four Tet, Tobias Freund en Fennesz. Voor Bozar stript de klassiek geschoolde pianist echter zijn muziek en schuift zijn favoriete instrument naar voren, samen met een tapijt van elektronica. De visuals maken de Henry Leboeuf zaal er waarschijnlijk alleen maar prestigieuzer op. De ideale kans om deze geweldige producer die ook in dienst was bij Brian Eno en Coldplay op een andere manier aan het werk te zien.

Juan Atkins is een van de legendarische Belleville Three leden die samen met Kevin Saunderson en Derrick May techno groot maakte vanuit hun thuishaven Detroit. Ook Moritz von Oswald mag je ondertussen inkaderen. Onder namen als Maurizio, Basic Channel en Quadrant maakte hij tijdloze technoklassiekers. De samenwerking tussen deze twee pioniers leidde tot het begeesterende Borderland waarop ze niet alleen hun technokennis delen, maar ook mooie uitstapjes richting dub en jazz maken.

Industriële soundscapes
Veel donkerder dan de composities van Vatican Shadow kan E.D.M. (electronic dance music) niet klinken. Hij brengt techno, verweven met donkere ambient en industriële soundscapes. Met titels als Al Qaeda Possess Nuclear Capacity, Cario Is A Haunted City en Tonight Saddam Walks Amidst Ruins verstopt hij ook zijn fascinatie voor de conflicten in het Midden-Oosten niet. Op 21 oktober brengt hij het nieuwe Remember Your Black Days uit. Na zijn set hoor je ook labelgenoot Silent Servant live aan het werk met de legendarische technoproducer Karl O'Connor, ofte Regis.

Het Dub Be Good To Me-project van de AB heeft zijn tentakels overal uitsteken. Ook op BEAF krijg je dub geïnspireerde muziek voorgeschoteld. Niet te missen is de 'Clash Of The Titans'. Of zeg maar grime veteraan Terror Danjah versus UK Funky specialist Champion. Hun Sons Of Anarchy ep voor het hippe Hyperdub label van Kode9, waarop veel artiest dub als grondstof gebruiken, spreekt alvast boekdelen. Wie niet heen en weer gehotst wordt is wel zeer standvastig.

Burnt Friedman & Jaki Liebezeit dragen een mooie geschiedenis mee. Liebezeit werd vooral bekend als drummer van de legendarische krautrockband CAN, maar was daarnaast ook betrokken bij heel wat andere, vaak experimentele, elektronicaprojecten. Hij werkte onder andere samen met Jah Wobble, Philippe Jeck en Pierre Bastin. Friedman collaboreerde dan weer met mensen als Uwe Schmidt (ofte Atom TM, Señor Coconut) en David Sylvian en heeft naast elektronica ook een grote liefde voor jazz en dub.

6 > 28/9, pass: € 32. Bozar, Ravensteinstraat 23, Brussel. 02-507.82.00. www.bozar.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni