Bozar Night: Nachtbraken met klasse

Tom Peeters
© Agenda Magazine
26/04/2013
Wil je je even in de hipste discotheek van de stad wanen en je oren laten masseren door avontuurlijke geluidssculpturen, terwijl je je tegelijk omringd weet door de verbeeldingskracht van visionaire kunstenaars als Antoine Watteau, Neo Rauch en Francis Bacon? Dan is een bezoek aan de Bozar Night het overwegen meer dan waard.

Een greep uit het aanbod.

Besmettelijke effecten: Letherette

Letherette is de nieuwste sensatie op het Britse Ninja Tune-label. Na enkele veelbelovende ep's en remixen voor onder andere Bibio en Machinedrum (hier ook op de affiche) verscheen zopas het debuutalbum van het jonge duo uit Wolverhampton. Bozar presenteert hun eerste optreden in België. Op de vooruitgeschoven single D&T stuiteren de synths, groovy gitaren en versneden vocalen - het hoogst besmettelijke handelsmerk van het duo - je uitgelaten om de oren. Daft Punk is nooit ver weg. Letterlijk en figuurlijk, want Letherette ontstond toen de jeugdvrienden Rich Roberts en Andy Harber er achterkwamen dat ze maar beter samen gingen werken in plaats van apart te blijven aanmodderen: smaak, stijl en een ongebreidelde passie voor samplers, synths en effecten hadden ze per slot van rekening gemeen. Live jongleren ze met laptops, digitale MIDI-controllers en een mixtafel van waarachter ze hun nummers live spelen, remixen en voortdurend herwerken. "We vertrekken van bestaande nummers, kleden ze uit tot op hun naakte ledematen, om vervolgens manieren te improviseren om ze een nieuwe outfit aan te passen, door er ter plekke allerlei effecten aan toe te voegen."

Buitengewone tandem: JETS

Als headliner koos Bozar voor het buitengewone verbond dat de Amerikaanse producers Jimmy Edgar en Machinedrum sloten. Opgegroeid in de ravescene van Detroit verblijdt de inmiddels 30-jarige Edgar de wereld al jaren met ingenieuze elektronica die aan een infuus van jazz, funk en R&B heeft gelegen. Travis Stewart is ondertussen dertig, maar bracht al op zijn 19de zijn eerste plaat uit onder het pseudoniem Machinedrum. De voorbije jaren ging hij tal van artistieke verbonden aan, o.a. met Azealia Banks, en verhuisde hij van thuishaven Eden, North Carolina respectievelijk naar Brooklyn, New York en Kreuzberg, Berlijn, waar hij tegenwoordig verblijft. Wat elektronisch geflikflooi in een New Yorkse studio, en later een gezamenlijke residentie in de Berlijnse Berghain-club was voor beide producers het opstapje naar een eerste duo-release op het Duitse label Leisure System. J(immy) E(dgar) T(yler) S(ewart) combineert het soulvolle elektronische geluidstapijt van Edgar met de rauwere, gesyncopeerde ritmes van Machinedrum. Hun eind vorig jaar uitgekomen titelloze ep zien ze alvast als een doorstart voor een verdere samenwerking. "Die zal veel breder zijn dan gewoon de volgende ep uitbrengen," zo gaf Stewart onlangs te kennen. "We denken ook aan films en installaties." Met hun aantreden op de Bozar Night voorzien ze die ambitie alvast van extra kruit.

Kwetsbaar experiment: Holy Other

Het toonaangevende Tri Angle Records gooide de voorbije maanden hoge ogen met zowel aanstekelijk voer voor de dansvloer (AlunaGeorge) als met donkere en complexe, filmische experimenten (The Haxan Cloak). Maar het paradepaardje van het Britse label blijft zonder meer Holy Other, pseudoniem voor een producer uit Manchester die met een uniek palet vol galm en ruis een onderhuidse melancholie aan zacht prikkelende elektronica koppelt. In tegenstelling tot wat onze oren steeds vaker te verdragen krijgen op de grote festivalpodia worden genres als dubstep en R&B hier in de eerste plaats aangegrepen om wille van hun emotionele draagkracht en hun potentieel om sensualiteit en vervreemding op te wekken. Ver weg van de platte euforie zette Holy Other vorig jaar op het full album Held meer dan ooit in op kwetsbaarheid en mysterie. En dat loont. Hij mocht het voorprogramma doen van het Amerikaanse luik van Amon Tobins indrukwekkende ISAM-tournee, en als opstapje optreden in MoMa PS1, het New Yorkse walhalla voor experimentele kunst, waar Thom Yorke's Atoms For Peace achter de draaitafels stond. De auditieve penseeltrekken van de producer zijn ook in dit Paleis voor Schone Kunsten prima gecast.

Ongetemd eclectisch: D/R/U/G/S

Achter dit benevelde pseudoniem profileert de 25-jarige dj en producer Callum Wright zich als één van de radicaalste vaandeldragers van de Britse DIY-elektroschool. Het is clubmuziek, furieuze clubmuziek soms, maar niet zonder flarden psychedelica, rock, rave en grime, nee, zelfs niet zonder een geut minimal techno, ambient, house en industrial. Eclectisch, ongetemd en rebels? Jawel, maar check zeker ook Wright's versie van Lana Del Rey's "Blue Jeans" en besef dat zijn mozaïek van synths en stijlen, dat live menigmaal ontaardt in een kolkend ravefeestje, ook warm en gloedvol kan klinken. Een eerste volwaardig album zou voor de zomer in de rekken moeten liggen.

Samplen als schone kunst: Lapalux

Onder het alias Lapalux gaat de nerveuze chillwaver Stuart Howard schuil. Lianne La Havas, Crystal Fighters, Bonobo en AlunaGeorge passeerden al langs zijn remixtafel. Dubstephelden Diplo en SBTRKT zijn fans van het eerste uur van de uit Essex afkomstige producer die popelementen slim en sensueel verweeft met verwrongen synth- en omgevingsgeluiden. Maar de grootste aanhanger is Flying Lotus, die hem vastlegde op zijn huislabel Brainfeeder. Daarop verscheen zopas Nostalchic, een debuutplaat die met zijn vele soulsamples en ingehouden vocalen een hypnotiserend effect heeft. Diplo zei al dat Lapalux eigenlijk klinkt als de James Blake van de stripclub. Anderen houden het op "samplen als schone kunst".

Brussels talent: Vlek

Met Cupp Cave en Squeaky Lobster vaardigt het jonge Brusselse dancelabel Vlek twee van zijn meest beloftevolle signings af. Cupp Cave stond met zijn gelaagde protohouse onlangs nog in de Londense danstempel Fabric. Ook de twisted hiphop van Squeaky Lobster, dat met Killing Eleven begin dit jaar een nieuwe ep uitbracht, blijft tot de verbeelding spreken. Romain Tardy van het gereputeerde Anti VJ-collectief bedacht al visuals bij hun delicate geluid dat nooit filmischer en etherischer klonk.

JETS (Jimmy Edgar + Machinedrum), Holy Other, D/R/U/G/S, Letherette, Old Apparatus, Lapalux, Cupp Cave, Squeaky Lobster, DJ Sofa, Aguila + expos Antoine Watteau, Neo Rauch, Changing States, 30/04, 20 > 3.00, €10/13

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni