De verschrikkelijke schoonheid van Michael Cunningham

Kurt Snoekx
© Agenda Magazine
30/10/2010
De schatten liggen voor het rapen, daar op het internet. In de duistere krochten van YouTube is een amateurfilmpje te vinden waarop de Amerikaanse schrijver Michael Cunningham even inspringt voor Antony – jawel, die met zijn Johnsons – toen diens keel het begaf tijdens een optreden in Milaan.

Dat de Amerikaanse schrijver zijn verrassende parlando ritmeerde op de tonen van 'I fell in love with a dead boy' hoeft, met zijn nieuwste roman in het achterhoofd, al veel minder te verbazen. In Bij het vallen van de avond, dat hij op 3/11 voorstelt in Passa Porta, verdiept Cunningham zich vakkundig in de schoonheid en de liefde, en hun wezenlijk verschrikkelijke natuur.

Peter Harris is een 44-jarige, vrij succesvolle galeriehouder die uit een twintigjarig huwelijk met Rebecca, uitgeefster van het kunst- en cultuurtijdschrift Blue light, vooral een welgesteld, comfortabel maar gezapig en voorspelbaar leventje wist te verwerven. Zelfs zijn midlifecrisis valt niet zwaarder uit dan een niet eens zo hardnekkige verveling, die echter meer existentiële vormen aanneemt wanneer het New Yorkse koppel de 23-jarige broer van Rebecca over de vloer krijgt. Ethan - bijgenaamd Mizzy, als in het Misverstand - heeft een geschiedenis in de drugs en is zo stuurloos dat hij een maandlang bij monniken in een Japanse steentuin is gaan mediteren. Bij Peter en Rebecca vindt hij onder het mom van een zekere ambitie in Iets in de Kunst voor onbepaalde duur een onderkomen in Manhattan. Peter ziet achter die onbenullige façade de bronzen Auguste Neyt van Rodin opdoemen en raakt begeesterd door de verschrikkelijke schoonheid van zijn jonge schoonbroer.

Thomas Manns De dood in Venetië waait door de bladzijden van Bij het vallen van de avond. Cunninghams fascinatie voor schrijvende meesters is niet nieuw. Zijn met een Pulitzer Prize bekroonde roman The hours - voor Stephen Daldry de grondstof voor een film die de stevig bijgewerkte neus van Nicole Kidman een Oscar opleverde - gaf uiting aan zijn bewondering voor Virginia Woolf. En in Stralende dagen was het Walt Whitman die de schrijver inspireerde. Oog voor schoonheid heeft de schrijver onmiskenbaar.

wanneer: 03/11/2010, 20.00
ticket: € 4/5

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Events & Festivals, Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni