(Exhibiting) Baroque Bodies: De barok als open vizier op de wereld

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
18/11/2011
Een maand lang loopt in de Beursschouwburg het project (Exhibiting) Baroque Bodies. Samen met het Rits worden studenten uit drie landen, artiesten uit de hele wereld en ook de nieuwe productie van Abattoir Fermé uitgenodigd voor een creatief totaalspektakel dat de Beurs moet doen vollopen.

Aanleiding en startpunt is de vierde Winter School van de theateropleiding van het Rits onder curatele van regisseur en docent Pol Dehert De rode draad is dan weer het liederlijke leven en werk van de zeventiende-eeuwse libertijn John Wilmot (1647-1680), Second Earl of Rochester, dichter, pornograaf, intellectueel en court wit aan het decadente hof van Charles II.

Pol Dehert: "Rochester staat voor een veelkoppig, monsterlijk lichaam met vier deellichamen: het satirische, het burleske, het pornografisch-libertijnse en het politiek-theologische lichaam. Thema's zijn het theatrale, het lichamelijke en het barokke - dat eigenlijk geen stijl of stijlperiode is, maar een mentaliteit om met open vizier de wereld van morgen in te stappen."

"Drie artiesten komen in dat kader ateliers geven: Angelo Vermeulen is een kunstenaar-bioloog die werkt rond barokke, monsterlijke lichamen in de ruimte, Guillermo Gómez-Peña is een rare Mexicaanse kunstenaar-activist en David Bade is een vrij jonge Nederlandse artiest, pedagoog en activist die een vreemd opleidingscentrum heeft op Curaçao."

"Wat uit die ateliers komt, vormt de sokkel van de tentoonstelling die van 31 november tot 21 december de hele Beursschouwburg vult. Daar komt onder andere het tweeluik Cosmetics and diseases van Patricia Canino bij, over de combinatie van de schoonheid van de barok en de horror van syfilis en andere venerische ziektes. Jan Van Imschoot presenteert twee schilderijen. Bernard Dewulf doet ook mee en zelf heb ik een reeks videoportretten gemaakt met bevriende acteurs als Dirk Roofthooft, Frank Vercruyssen en Gerardjan Rijnders."

In het geheel past ook de nieuwe productie Monkey van Abattoir Fermé. Een logische partner?
Pol Dehert: Helemaal. Ik ken Abattoir Fermé sinds de oprichting. Stef Lernous (regisseur van Abattoir, mb) is ondertussen docent bij ons. Kirsten Pieters komt van de school. De inhoudelijke en theatrale affiniteiten tussen dit festival en hun werk zijn evident.

Hoe ziet de ideale festivaldag eruit?
Dehert: Je komt tegen 16 à 17.00u naar de Beursschouwburg en je loopt anderhalf à twee uur door de expo. Dan eet en drink je iets in het café. Om 20.30u ga je naar Abattoir kijken en om 22.00u uur is er nog een Late Night Program: een soirée mixte met manifesten, pornofilms en artiesten (Bernard Van Eeghem, Gerardjan Rijnders, Radio Modern, mb) die iets komen doen of vertellen. Eindigen doen we dan met een film bij een whisky. Altijd is er een grote inbreng van de studenten en altijd ligt de nadruk op creatie. De uitdaging is om van de Beursschouwburg een publieke plek te maken. Voorbijgangers op straat moeten zien dat er iets aan het gebeuren is. Elke dag zullen daar tussen de zestig en tachtig studenten rondlopen, werken, eten en studeren. Ik wil elke dag minstens evenveel bezoekers ontvangen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni