Goethe-Institut en Recyclart: artistiek verantwoorde clubavond

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
15/02/2012
Goethe-Institut en het Belgische platenlabel Meakusma slaan opnieuw de handen in elkaar voor een artistiek verantwoorde clubavond in Recyclart. Topper is de Berlijner Robert Henke. Als Monolake schroeft hij sinds 1995 architecturale elektronische muziekconstructies in elkaar. Om middernacht brengt hij de première van een naar eigen zeggen ongehoord geluidsconcept. In het pikdonker.

Het geluid van Monolake wordt wel eens vergeleken met kathedralen en ijsbergen of met cameratechnieken zoals pan, tilt of zoom. Met andere woorden: de sound die Robert Henke neerzet heet monumentaal en cinematografisch. De kracht van zijn repetitieve, nauwkeurig gedetailleerde elektronische muziek die voorzichtig op de benen mikt, schuilt dan ook in trage verschuivingen en ontwikkelingen.

Henke, die naast muzikant ook actief is als beeldend kunstenaar, denker en softwareontwikkelaar, zegt dat hij zich na 17 jaar Monolake steeds beter in zijn vel voelt. "In de begindagen stond het experiment voorop. We zochten letterlijk uit wat we met al die nieuwe machines konden doen. Nu ik volledig met die technologie vertrouwd ben, voel ik me meer relaxt. Monolake concentreert zich vooral op sfeer en structuur. Ik wil met mijn werk verhalen vertellen."

Revolutie
Monolake was aanvankelijk een duo. Echter vlak voor de eeuwwisseling haakte Henkes muzikale partner Gerhard Behles af. Hij startte in 1999 het vandaag razend populaire Ableton (Live) op, indertijd de eerste muzieksoftware die toestond om elektronische muziek ook echt live te brengen. Medebedenker Henke blijft een partner. "Het programma zorgde voor een revolutie in muziekland. Indertijd gebruikten artiesten computers als vervangers van tapemachines: om te editen in de studio. Wij, samen met heel wat andere muzikanten, zagen de computer echter als een performance tool, een instrument dat je live moet bespelen. De geboorte van Ableton Live maakte dit mogelijk. Daarnaast heeft ook de positie van het publiek versus de performer me altijd ontzettend geboeid."

Daarom gaat Henke in Recyclart niet op het podium staan. Henke: "Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de ruimte, zowel architecturaal als muzikaal. Ook als muzikant moet je de twee voor je publiek uitdenken. Zo zie ik de noodzaak niet om op het podium te staan. Ik plaats mezelf liever middenin het publiek. Zo luister ik met dezelfde oren. Bovendien zie ik mezelf niet als die geniale componist die de volle aandacht moet krijgen, maar veeleer als iemand die machines bedient om daar interessante geluiden uit de halen."

Première
Henkes Brusselse passage - de eerste in meer dan tien jaar - brengt de première van Monolake Live Surround. Het moet een zeer intense concertervaring worden. "Op plaat ben je beperkt tot twee luidsprekers, hier zet ik er zes in. Ook ontwikkelde ik software die de positie van de geluiden stuurt, ze laat samenkomen in een bepaalde plek of ze net verschillende richtingen uit laat stuiteren. Dat moet de concertganger het gevoel geven in het ecosysteem van de muziek te zitten."
Projecties zijn deze keer niet van de partij. "De muziek weerklinkt in volledige duisternis. Dat bevordert de concentratie en maakt de ervaring intiemer."

Naast luisteren kan er ook gedanst worden: de set ligt in het verlengde van Monolakes te verschijnen 'Ghosts'. "Die plaat, de tweede in een drieluik van sonore sciencefictionthrillers, bevat naast opwinding ook spanning en angst. Maar ik houd het open: de mensen moeten in de muziek hun eigen verhaal kunnen schrijven."

Goethe-Institut Brüssel & Meakusma present: Monolake, Anstam, Farben, DJ Actress & DJ Sensu
wanneer
: 18 februari 2012 om 21.00 uur
tickets: 13,5 / 15 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni