Paysages Fictionels: toetsstenen

Op 9 oktober gaat de vierde editie van 'Rencontres photographiques' van start in CC Jacques Franck. Deze ontmoetingen bieden amateurfotografen de gelegenheid om hun werk eens te laten keuren door mensen uit het vak. Dat zijn onder meer de vijf fotografen die er momenteel exposeren rond het centrale thema 'Paysages fictionnels'.

De expo mag gerust verplichte stof worden voor fotografiestudenten, maar iedereen die houdt van landschappen waar een voelbare, moeilijk in woorden te vatten sfeer van uitgaat, komt aan zijn trekken.

Fotografe Karin Borghouts (1959) is zowat de gastvrouw. Haar eerste foto komt meteen bekend voor, want hij staat ook op de cover van de catalogus van de Canvascollectie 2010. Het is een van de dierentuingezichten van haar reeks Through the looking glass (die je ook letterlijk bekijkt door plexiglas) uit 2001-2006. De foto waarvan ze wist dat er een hele reeks in zat, is aanwezig: de neprotsen met een metalen trapje en wand zijn zo rijk aan kleurnuances en vormsensaties dat de foto wel een abstract schilderij lijkt. Voor Borghouts zijn deze 'ART'ificiële beelden, zoals ze ze zelf noemt, een metafoor voor kunst.

Met Dieter De Lathauwer (1978) verlaten we de haarscherpe opnames van de grootbeeldcamera om in mistige landschappen te stappen. Ze herinneren aan de reeks Black-out van Charif Benhelima bij wie hij overigens een workshop volgde. Bij De Lathauwer is de mens bijna een onzuiverheid in het landschap: boven op de eeuwige rotsen, zie je plots iemand staan, de wegen lijken wel speelgoed.

Waar De Lathauwer overbelicht, zoekt Wouter Van de Voorde (1979) het nachtlicht op. Voor hem gaat er niets boven het maanlicht dat, in tegenstelling tot in strooilichtland bij uitstek België, in Australië de lege straten en (pret)parken betovert.

De enige buitenlander in het gezelschap is de Fransman David Marlé (1975). Op zijn foto's is de natuur heel aanwezig, maar naar de zee word je geleid via betonrot en het herfstbos wordt versperd door een met mos beklede muur.

De foto's van Marc Wendelski (1978) registreren het verval van gebouwen en klifrotsen. Die sfeer trekt hij door in een foto van een kamerlandschap waarin de liggende man of vrouw wel lijkt weggesleten.

:: Paysages Fictionnels, > 31/10, di > vr 11 > 18.30 uur, za 11 > 13.30 uur, 14 > 18.30 uur, zo 14 > 17.00 uur, 19 > 22.00 uur, gratis,

CC JACQUES FRANCK, Waterloosesteenweg 94, Sint-Gillis, 02-538.90.20, www.ccjf.be, www.pgav.be


Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • Philippe Close (PS): 'De stad mag een beetje punk zijn'
  • RWDM vs Union: de terugkeer van de Zwanzederby
  • 'Drugsbeleid in Brussel lijkt te escaleren'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Quatre Bruxelloises réécrivent l'histoire du hip-hop
  • Het creatieve label achter Stromae blaast tien kaarsen uit
  • The late drawings of artist Philippe Vandenberg at Bozar
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement