Brusselse ateliers bezocht: Pieter Vermeersch

Kurt Snoekx
© Agenda Magazine
24/01/2012
Er wringt iets in het werk van Pieter Vermeersch (1973). Iets wat vibreert, ademt, beweegt. Zijn onderzoek naar het in elkaar grijpen van tijd, ruimte en kleur ontwikkelt zich tot een conceptueel geladen verhaal dat zindert in zinnelijke schilderijen en ruimtelijke kleurinstallaties die je haast beeld kunt zien wórden.

De laatste jaren is die focus gestold tot een fascinerend project: Vermeersch creëert intense schilderijen van foto's die hij van wolkeloze hemels ("ruimtes zonder referentie") maakt en in het negatief plaatst. "Dan krijg je een soort geïmplodeerde ruimte, een ruimte die niet definieerbaar is, die echt onbekend is." Als hij het beeld overzet naar het canvas, valt ook op het gebied van kleurgebruik en kleurcombinaties alle houvast weg. "Het heeft soms iets van een nausée of een ziekte, omdat er iets te weinig zuurstof is."

Onbekend was ook Brussel toen Pieter Vermeersch er na tien jaar in Gent terechtkwam. "Gent begon zeer klein te worden. We wilden het perspectief verbreden. Brussel was onbekend terrein, maar een echt alternatief was er voor mij niet. Het is de enige stad in België waar ik wil wonen. Je weet ook dat Brussel bijna nooit op kan zijn. Er is hier een complexiteit, een soort malfonction bijna die een zeer specifiek karakter geeft aan de stad, die zijn negatieve invloed heeft, maar ook zijn positieve. Die complexiteit laat niet toe om alles te kennen."

Pieter Vermeersch' atelier huist in een imposant industrieel gebouw aan het Kanaal Brussel-Schelde in Haren. Het was vroeger eigendom van Eternit en deed daarna dienst als depot. Vermeersch sprak tijdens een feestje de eigenaar aan en kon er zijn intrek nemen in 2001. "Ik heb de afzondering hier altijd fantastisch gevonden. Dit soort plekken vind je niet in het centrum. Ik voel me niet echt een Brusselaar. In het begin kwam ik overdag vooral om praktische redenen in de stad. Ik nam niet echt deel aan het stadsleven. Dat proces van meer in de stad zijn is heel traag op gang gekomen, en zelfs nu is het nog altijd niet echt het geval. Ik woon intussen aan de andere kant van de stad, in Vorst. Opnieuw aan de rand."

De verdieping die Pieter Vermeersch in Haren betrekt, is enorm. De achterzijde is afgescheiden en nog ingericht als woonruimte met een badkamer, keuken en zijn bureau. Aan de voorzijde heeft hij een grote open ruimte waar hij schildert, en waar tal van stukken voorlopig zijn opgeslagen. "Ik heb wel plaats nodig, ja. Door de afmetingen van een aantal werken. Maar ook omdat ik ruimte nodig heb. Ik functioneer niet in kleine ruimtes."

Het gebrek aan natuurlijk licht vangt Pieter Vermeersch op met tl-lampen. "Ik werk perfect in tl-licht. Het is heel neutraal en er hangen er veel." Dat licht is belangrijk: "Het gebeurt dat mensen me vertellen hoe mijn werk uur per uur minimaal verschuift of verandert van kleur." Hoe het vibreert, ademt, beweegt.

PIETER VERMEERSCH' ATELIER

  • Gemeente: Haren
  • Solotentoonstellingen: Carl Freedman Gallery, Londen (2011), White Box, New York (2009), ProjecteSD, Barcelona (2007)
  • Groepstentoonstellingen: De Loketten, Brussel (2010), SMAK, Gent (2010), South London Gallery (2009), PSK, Brussel (Jonge Belgische Schilderkunst 2007 - laureaat Prijs PSK)
  • Info: www.pietervermeersch.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Haren, Expo

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni