Reuzen wandelen al sinds de eerste mythes in onze wereld rond. De ultrahippe Canadese kunstenaar David Altmejd installeert 6 Giants op spiegelsokkels in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten.

BRUZZ ontmoet een nagelbijtende David Altmejd in de grote hal van de KMSK. Daar steekt de kunstenaar samen met z’n medewerkers de laatste, gigantische reus in elkaar. Opgetrokken uit die typische materialen waar Altmejd zo graag mee werkt: kristallen, plastic fruit, en mensenhaar.

'Bijna alle reuzen werden opgesteld in de eerste twee dagen. En toen was het een week wachten op de laatste reus die moest arriveren, het stuk dat alles zou samenbrengen. Da’s een hoop stress.'

'Het is mijn eigen schuld natuurlijk. Ik bedenk die gigantische creaturen, die per boot de oceaan oversteken. Misschien breng ik mezelf onbewust met opzet in deze geschifte situatie. Misschien ben ik er, om de een of andere vreemde reden, wel naar op zoek.'

'De reuzen ontstaan In mijn atelier. Ik maak alles in mijn atelier. Om eerlijk te zijn: ik ben niet zo gek op de buitenwereld. Dus ik probeer voor zover het kan echt alles in mijn atelier te maken.'

Plastic bananen

'Er zijn twee soorten reuzen. De helft zijn gemaakt van gips. De bedoeling is dat ze eruitzien alsof ze zichzelf hebben gevormd, met hun eigen handen. Ze komen uit een reeks beelden die ik ‘Bodybuilders’ noem. Beelden met handen die hun eigen vorm kunnen bepalen. Die hun eigen materie kunnen bijeenschrapen en verplaatsen. Gips van hun benen klauwen om zich bredere schouders te geven bijvoorbeeld.'

'De tweede soort zijn de multimedia-reuzen. Die zijn gemaakt van zo veel mogelijk verschillende materialen. Ik hou er van om dingen te combineren om een spanning te creëren, energie op te wekken. Materialen die op het eerste gezicht niet bij elkaar passen.'

'Ik maak nu al zo’n 20 jaar beelden. En ik voeg steeds nieuwe spullen toe. Als ik bijvoorbeeld voor een bepaald stuk plastic bananen wil toevoegen, dan komen die in mijn bibliotheek van materialen terecht. En ik ga altijd terug naar die bibiotheek als ik aan het werk ga.'

'Mijn werk wordt altijd getoond in smetteloze witte, neutrale omgevingen, met een spot erop. Meestal hebben de reuzen een soort van drag queen uitstraling. Maar hier zijn ze echt verbonden met de omgeving. En tonen ze dat ze hun mannetje kunnen staan tussen alle andere kunstwerken hier.'

Dragqueens en kunstgeschiedenis

'Mijn werk ontstaat in de context van de hedendaagse kunst, maar meer en meer voel ik een link met oude kunst. Ik zie de kunstgeschiedenis als één langdurig project. Kunstenaars van duizend jaren geleden verzonnen concepten en vonden symbolen uit. En die werden hergebruikt of getransformeerd.
De kunstgeschiedenis is voor mij één lang gemeenschappelijk project, en het is een heel fijn gevoel om daar deel van uit te maken.'

'Ik werk niet meer voor mezelf. Toen ik een jong kunstenaar was maakte ik kunst om een identiteit op te bouwen en die aan de wereld te tonen. Om te laten zien dat ik bestond.'

'Nu komen al die beelden en symbolen uit het werk zelf. En dat is waar kunst om draait, dat heb ik ondertussen wel begrepen.'

'Al ben ik nu wel heel erg diepzinnig bezig. En heb ik uiteraard geen flauw idee waar ik het over heb (lacht).'

De reuzen van David Altmejd zijn gratis te bekijken in de grote hal van de KMSK tot 21/08.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni