De Markten brengt verrassend werk samen: De vele gezichten van de natuur

© Annelis Thys
De tweede groepstentoonstelling rond natuur brengt opnieuw kunstenaars uit alle hoeken van België en daarbuiten samen. “Zo hoort het,” zegt Nora De Kempeneer van De Markten, “dit is Brussel.”

De voormalige kristalfabrikantgebouwen van De Markten lenen zich door hun weidsheid perfect tot verkenningen van de natuur. Dat gebeurt met verf en inkt, maar ook met afgedankte vis en ander wegwerpmateriaal.

'Frozen moment' is een zwerm kleine, gevouwen vogeltjes van goud- en zilverpapier, op kleurrijke rietjes van ongelijke hoogte, zodat een golvende beweging ontstaat. Met volgehouden aandacht aan het minuscule werken kan - dat weten we al sinds de monniken - tot een verbluffend geheel leiden.

Het is de verdienste van Nora De Kempeneer om dit werk van Annelies Thys voor het eerst uit haar atelier in Laken naar buiten te brengen. En zo ging De Kempeneer intuïtief door ateliers, galerieën en privéverzamelingen op zoek naar wat haar trof, naar wat het thema aanvulde (een spaarzaam schilderij van Charly Sels naast de picturale rijkdom van de Serviër Emir Dragulj) en naar wat elkaar versterkte.

De zeelandschappen van de gewezen Oostendenaar Roel Goussey combineren wonderwel met een werk van Raoul De Keyser. Zelf wilde Goussey ook Philippe Derchain, een buiten zijn streek nog weinig bekende leerling van de École des Intimistes Verviétois uit het begin van de jaren 1900, in zijn buurt. Bij Derchain zie je dezelfde efemere rand, van het bos, of die tussen land en lucht. Zijn precieuze paneeltjes contrasteren dan weer met het felle Ardense groen en 'veel schildergoesting' op groot formaat van Jean-Pierre Ransonnet.

De kracht van de natuur is ook alomtegenwoordig in de reeks van de Brusselse graficus Paul Dumont. Hij bewerkte de inkt zodanig dat je er de wind in kunt zien of een golf die op het punt staat te breken. De Nederlander Sjoerd Buisman onderzoekt de structuur van bijvoorbeeld een tak, die hij dan plooit tot nieuwe composities waar spanning op zit.

Dezelfde dynamiek is terug te vinden bij de abstracte landschappen van Mario De Brabandere, waar de meticuleus aansluitende kleurvlakken elkaar opzij lijken te duwen. Op het idyllische strand van Île d'Yeu vormde de Brusselse Annick Sterkendries een haai met stukken onverkochte vis. Ze filmde en fotografeerde de meeuwen die zich te goed doen aan deze vis die voor menselijke consumptie onbruikbaar gemaakt wordt. Iets soortgelijks wil ze doen in Milaan, waar duiven oud brood wordt gevoederd, maar waar hongerige mensen niet uit vuilnisbakken mogen eten.

De Kempeneer brengt de kunstenaars graag rond de tafel. "Vaak heeft dat tot gevolg dat ze later nog samen exposeren."

--------------------------
Tot en met 19 december, dagelijks (behalve maandag) van 12 tot 18 uur in De Markten, Oude Graanmarkt 5, 1000 Brussel, 02-512.34.25

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

BRUZZ Magazine
deze week
  • De jachthaven van Brussel: van de stad naar de oceaan
  • Welkom in Broksele, zusterstad van Brussel
  • Big City: Was Hoog-Vorst ooit een kasteelwijk?
  • Op twee wielen door de achtertuin van Brussel
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Directie verlaat Joods Museum: 'Antisemitisme fors toegenomen'
  • Le virus n'a pas arrêté le street art
  • Filosoof Bleri Lleshi: 'Wie geen strijd voert, zal niets veranderen'
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement