Dear Steve/P.S.: de keerzijde van de laptop

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
29/12/2011
Het naakte beton van de Sint-Lukasgalerie contrasteert met afscheidingswanden in ziekenhuisgroen. Aan het plafond hangen tientallen transparante plastic kaftjes waarin, klinisch verpakt, onderdelen van een laptop zitten. De opstelling oogt strak geritmeerd. Dit lijkt op een laboratorium waar de resultaten van een wetenschappelijk uitgevoerde autopsie voor verder onderzoek uitgestald zijn.

De Brusselse kunstenaar en videomaker Herman Asselberghs (1962) heeft voor zijn tentoonstelling Dear Steve/P.S. dan ook letterlijk een operatie uitgevoerd: de installatie is een MacBook Pro die tot de kleinste schroef uit elkaar werd gehaald.

Dit proces is te zien in de middellange video Dear Steve/Beste Steve (2010), geprojecteerd in een afgescheiden zaaltje, waarin een man vlotjes stukje bij beetje een laptop demonteert. Een knap staaltje van handigheid: de ontleding van wat Luc Boltanski en Ève Chiapello in hun gelijknamige boek de representatie van 'the new spirit of capitalism' doopten, is zowat in één take gedraaid. In de voice-over van het werk richt Asselberghs zich rechtstreeks tot wijlen Steve Jobs en mijmert hij over wat hij en zijn bedrijf Apple technologisch en sociologisch zoal teweeg hebben gebracht.

Dear Steve toont de materialiteit van een gebruiksvoorwerp dat uitgroeide tot hét symbool van immateriële arbeid. Tegelijkertijd wil de kunstenaar de keerzijde tonen van onze door laptop, gsm en andere technologische communicatiemiddelen bestierde maatschappij.

P.S., de installatie met de plastic hoesjes (een samenwerking met Fairuz), etaleert dan ook heel wat meer dan de onderdelen van een laptop. Kleine beeldschermen, bedrukt en beschreven papier en andere documenten doorspekken de opstelling. Dit is een groeiend archief: in workshops, zoals recentelijk met studenten van Sint-Lukas, stoppen de deelnemers hun commentaar letterlijk mee in het werk. Zo schuilen in de mapjes tientallen persoonlijke bedenkingen, verwijzingen naar de actualiteit (zoals naar de Arabische Lente, naar Occupy Wall Street: "We are the 99%"), grafische data of knipogen naar de popcultuur ('Alors on danse').

Het geheel vormt een boeiende reflectie op de impact van de geglobaliseerde communicatiemiddelen op onze maatschappij, en kaart zowel de positieve als de negatieve gevolgen aan.

Herman Asselberghs: Dear Steve/P.S.
wanneer
: > 28 januari 2012, dinsdag > vrijdag van 10 > 17.00 uur + zaterdag van 13 > 17.00 uur
waar: Sint-Lukasgalerie, Paleizenstraat 70, Schaarbeek, 02-250.11.66, www.sintlukasgalerie.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni