Evelyne Axell: Contesterende beelden, in Wiels

Sam Steverlynck
© Agenda Magazine
12/11/2010
De Belgische popartkunstenares Evelyne Axell geniet in eigen land al geruime tijd van een hernieuwde belangstelling. Sinds een paar jaar heerst er ook internationaal een heuse hype rond haar oeuvre.

Axells leven zal daar wellicht ook voor iets tussen zitten: een bloedmooie actrice van goeden huize die - mede door Magritte - van 1965 tot 1972 een lijvig corpus bij elkaar schildert om op 37-jarige leeftijd om te komen in een auto-ongeval. Als vrouwelijke exponent van de fallocentrische popart staat ze symbool voor de ten onrechte vergeten kunstenares die met vertraging wordt gerehabiliteerd.

Met een overzicht van een tiental werken wil Wiels dat eerherstel voortzetten. De compacte presentatie geeft een goed beeld van Axells oeuvre, waarin niet alleen de politieke maar ook seksuele revolutie wordt gepredikt. Veeleer dan de vrouw af te beelden als een passief lustobjectief - zoals gebruikelijk in de popart - geniet die bij Axell open en bloot van haar seksualiteit. Terwijl het weinig tot de verbeelding sprekende Ice cream puur genot uitschreeuwt, is de tekening La terre est ronde iets ingetogener: midden in idyllische natuurpracht zit een naakte vrouw zichzelf te strelen.

Opvallend is ook hoe Axell - als kind van haar tijd - de directheid van gezeefdrukte posters en platenhoezen nastreeft. Vaak werkt ze met monochrome kleurvlakken en gestileerde vormen zoals in Campus, een soort popartversie van Guernica die het bloederige politieoptreden in Kent State University aanklaagt. Het werk is uitgevoerd in email op plexiglas, een door Axell geïntroduceerde techniek waar ze vaak mee werkte.

Hoewel Axells materiaalgebruik vernieuwend is, komt haar oeuvre - in tegenstelling tot dat van andere popartkunstenaars - wat gedateerd over. Zowel de inhoud als uitvoering zijn wat simplistisch en het ontbreekt haar werk soms aan maturiteit. Axells oeuvre mag dan wel voor een herziening van het canonieke popartverhaal zorgen, het blijkt toch niet meer dan een kanttekening.

wanneer: tot 16 januari 2011 - woensdag > zondag van 11.00 > 18.00 uur
tickets: 6 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Vorst, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni