Review
Score: 4 op 5

EXPO Galerie Meessen De Clercq

Sam Steverlynck
© BRUZZ
14/06/2016

Galerie Meessen De Clercq laat twee kunstenaars, Maarten Vanden Eynde en Nicolás Lamas, met een haast archeologische blik naar onze maatschappij kijken. Knap werk, dat opvallend goed samengaat.

Als een archeoloog van het heden werpt Maarten Vanden Eynde een meedogenloze blik op onze maatschappij. Zo houdt hij ons, met de nodige afstand, een spiegel voor en illustreert hij de desastreuze effecten van de mens op het milieu. Maar ook de problematiek van kolonialisme en postkoloniale machtsverhoudingen gaat hij niet uit de weg. Die archeologische blik blijkt ook uit de reeks Malachite mobiles die hij nu bij Galerie Meessen De Clercq voorstelt.

Een reeks ouderwetse mobieltjes – op zich niet zo oud, maar door de razendsnelle vooruitgang zien ze er ondertussen antiek uit – liet hij door plaatselijke ambachts-lui in Afrika houwen uit kopercarbonaat, niet toevallig een van de grondstoffen die gebruikt worden voor mobiele telefoons. Of hoe het Westen nog steeds Afrika leegplundert, zoals ten tijde van het kolonialisme. Naar koning Leopold II verwijst de kunstenaar ook met een gietvorm van de hand van diens standbeeld aan het Troonplein. Een knipoog naar een wetenschappelijke publicatie uit 1951, waarin röntgenfoto's werden genomen van handen van Afrikaanse kinderen, en uiteraard ook naar het gruwelijke beleid van de afgehakte handen.

Met een andere reeks werken verwijst Vanden Eynde dan weer naar de atoombommen die werden gedropt op Hiroshima en Nagasaki. De in Peru geboren, maar in Gent wonende Nicolás Lamas neemt dan weer de achterste ruimte van de galerie voor zijn rekening. Hij toont onder meer een afbeelding van een gehavende Griekse sculptuur met een IKEA-achtig plannetje om het weer in elkaar te steken. Of hij scheurt een aantal pagina's uit oude exemplaren van National Geographic, waardoor twee tegenover elkaar gelegen foto's opeens opvallende overeenkomsten vertonen. Zo zie je een gelijksoortige compositie in een foto van een sculptuur van het paard van Saddam Hoessein en een moeder die haar kind uit een laadbak haalt. Knap.

Maarten Vanden Eynde + Nicolas Lamas, > 16/7, Meessen De Clercq

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni