Review

EXPO - Jérôme Zonder: Garance

Kurt Snoekx
© BRUZZ
28/04/2016

De huid. Het is geen toeval dat die grillige drager van de sporen die het leven achterlaat, zo een grote plaats inneemt in het werk dat Jérôme Zonder tentoonstelt bij Nathalie Obadia.

Nu eens ontmoet ze vluchtige blikken, dan weer geleidt ze intimiteit. Die wisselwerking tussen waarneming en inzicht, oppervlakkigheid en diepte (en beeld en representatie) is een terugkerend motief in Garance – een verwijzing naar het hoofdpersonage uit de film Les enfants du paradis van Marcel Carné. In een indrukwekkende scenografie – inclusief muurschilderingen van een slaapkamer, een trappenhal... – krijg je een inkijk in de leefwereld van Garance.

Die intimiteit wordt meteen gecounterd door de onleesbaarheid waarin Zonders figuratieve potlood- en houtskooltekeningen op papier en stof zich hullen. Zijn Portraits de Garance suggereren in een soort metacollages (met verwijzingen naar Charlotte Roche, Caravaggio of Frozen) en ‘verknipte’ grids al snel het idee van de (re)constructie van een verhaal. Een dat zich ongrijpbaar tussen omineuze fictie en gefragmenteerde geschiedschrijving in nestelt. Een totaalbeeld puren uit de kakofonie aan perspectieven en gedaantes is gedoemd tot mislukken. En maar goed ook: details worden losgezongen en transformeren tot een soort scènes, verhaalflarden die gloeien op de huid, aanraakbaar maar ultiem onkenbaar.

Jérôme Zonder: Garance > 21/5, Galerie Nathalie Obadia

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni