Koen van den Broek samplet zichzelf

Sam Steverlynck
© Agenda Magazine
01/05/2013
Een goede twee jaar na zijn vorige solo-expo bij Galerie Greta Meert is Koen van den Broek er terug. Hij toont maar vijf schilderijen, maar die hebben een monumentale impact. De reeks Yaw vormt eigenlijk het tweede deel van een trilogie.

Chicane, het eerste luik, was eind 2012 te zien bij Marlborough Contemporary in Londen. En een paar dagen na zijn Brusselse expo opende de tentoonstelling Apex bij Friedman Benda in New York.

De titel Yaw verwijst naar een ophoping van asfalt wanneer een auto snel wegrijdt. En dat is kenmerkend voor Koen van den Broek. Zijn werk getuigt van een hoog on the road-gehalte. Toen hij als jonge kunstenaar met een painter's block kampte, trok hij naar Los Angeles, waar hij in de ban raakte van het weidse landschap en het felle zonlicht. Stoepranden, barsten in het asfalt, bruggen en viaducten, hij legde het allemaal - niet toevallig vaak vanuit de wagen - vast op polaroid. Om het vervolgens op uitgepuurde wijze te vertalen naar doek. Zijn werk mag dan geënt zijn op het stedelijke landschap, het heeft tegelijk een sterk abstract karakter dat zich inschrijft in een (Amerikaanse) traditie van minimalistische kunst. De kadrering en compositie getuigen dan weer van de invloed van film en fotografie.

Voor zijn huidige expo slaat Van den Broek een andere weg in. De kunstenaar heeft een aantal schilderijen uit een vorige tentoonstelling met de computer hernomen. Zo gaat hij zijn eigen werk samplen. Zijn medium mag dan klassiek zijn, de manier waarop hij het herwerkt is dat geenszins. De kleuren, de compositie en perspectieven, Van den Broek zet het allemaal naar zijn hand en voert het vervolgens uit in de nieuwe schilderijen. Het oorspronkelijke bronmateriaal en de generische elementen zijn haast volledig onherkenbaar.

Zo blijkt Flock een weergave te zijn van de schaduwen van een zwerm voorbijvliegende vogels. Van den Broek voert dezelfde compositie tweemaal uit maar in een verschillend kleurenpalet. Zo wordt het een onderzoek naar kleur, compositie en beweging. De nieuwe schilderijen zijn opvallend grofgeborsteld. Ze vertonen ook dikke lagen verf en soms zie je zelfs de sporen van zijn penseel. Het gaat duidelijk meer om een spel met textuur dan in zijn vorige werk.

Vegen, druppels en zelfs barsten, het mag nu allemaal. Het werk heeft een hoog testosterongehalte, net zoals de door hem bewonderde Amerikaanse abstract expressionisten. Hun invloed weet Van den Broek op eigen wijze te verwerken, zonder in epigonisme te vervallen. Als kunstenaar een eigen stijl hebben zonder je te herhalen is niet evident. Maar Van den Broek slaagt in die precaire evenwichts-oefening. Hij mag dan eerder werk hernemen, hij doet het op zo'n manier dat het leidt tot een autonome productie. Sterk!

Koen van den Broek: Yaw
wanneer
: tot 29 juni 2013, dinsdag > vrijdag van 10 > 18.00 uur, zaterdag van 14 > 18.00 uur
waar: GALERIE GRETA MEERT, Vaartstraat 13, Brussel, 02-219.14.22
info: www.galeriegretameert.com

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni