Manor Grunewald: griezelen in de galerie

Sam Steverlynck
© Agenda Magazine
16/12/2012
Manor Grunewald is een jonge schilder die in zijn werk vaak figuratie en abstractie afwisselt. Zijn schilderijen, waarvoor hij diverse technieken gebruikt, zijn gelaagd en verschillen onderling wel eens van stijl, ook al herkent men doorgaans zijn hand.

Voor zijn tentoonstelling Veil of the Invisible One bij Ricou Gallery, toont Grunewald een nieuwe reeks schilderijen die vaag geïnspireerd is op oude horrorfilms. Hij gaat die echter op vrij abstracte wijze vertalen, waardoor alleen nog de beladen sfeer overblijft.

Een uitzondering is het schilderij waarnaar de tentoonstelling werd vernoemd. De kunstenaar heeft een afbeelding uit een tijdschrift als digitale print overgebracht op doek. Het stelt een dubbelportret voor van een mijnwerker. Op een van de afbeeldingen is zijn gezicht zwaar verbrand. Grunewald heeft de achtergrond van het doek bewerkt met olie, acryl en spuitbus. Het geheel vertoont een beige-achtige, bevlekte structuur, waardoor de kunstenaar - net zoals de afbeelding - speelt met de huid van het werk.

Omheining
Meestal houdt Grunewald de gruwel onderhuids. Maar de titel van het werk zet de toeschouwer soms op weg. Zoals in More than Teeth we dropped. Het is een heel donker, nauwelijks te onderscheiden tafereel met een soort wolkachtige structuur. De titel doet het ergste vermoeden. Op het werk met de ironische titel A Quite Evening valt alleen nog een vastgebonden man in lendendoek te herkennen. Een roze schilderij met witachtige vlekken is door de overeenkomst met menselijke huid ook behoorlijk onbehagelijk.

De tentoonstelling loopt door in de kelder van de galerie. Daar heeft Grunewald, met oude houten planken uit zijn atelier, een omheining in elkaar getimmerd. Als men door de spleten kijkt, kan men nog juist een projectie zien van de films waarop de kunstenaar zich heeft gebaseerd. Maar in zijn compilatie heeft hij de eigenlijke horror achterwege gelaten, waardoor de toeschouwer op zijn honger blijft. De tentoonstelling is dan ook consequent opgebouwd rond de tegenstelling tussen onthullen en verhullen, met als culminatiepunt de schitterende installatie in de kelder.

Manor Grunewald: Veil of the Invisible One

do. > za. 12 > 18.30, gratis, Ricou Gallery, Opperstraat 54, 1050 Elsene. www.ricougallery.com

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni