Noors Schimmenspel

In het kader van het Norway Now-festival is het collectief Verdensteatret gedurende negen dagen te gast bij Bozar. Ze brengen er hun Fortellerorkestret (The telling orchestra) dat de grenzen tussen sculpturale installatie en mechanisch klank- en lichtspel doet vervagen.

Verdensteatret is een Noors artistiek collectief dat ondertussen al twintig jaar bestaat. De leden komen uit diverse disciplines, wat wordt gereflecteerd in hun multidisciplinaire praktijk. Dat blijkt duidelijk uit hun bezwerende Fortellerorkestret (The telling orchestra), dat afwisselend wordt omschreven als een ruimtelijke installatie, mechanical object theatre en een audiovisuele compositie. Een constructie van verweerde planken uit Groenland fungeert er als achtergrond voor een mechanische choreografie van ijzerdraad, beenderen en andere bizarre voorwerpen. Die assemblage wordt zowel door verroeste motoren als hedendaagse technologie tot leven gebracht in een verbluffend klank- en lichtspel met schaduweffecten.

De installatie roept diverse referenties op (gaande van traditioneel poppen- en marionettentheater, films van Georges Méliès en Fritz Lang over beeldend werk van Jan Svankmajer, Yves Tinguely, Alexander Calder en Paul Chan tot geluidsexperimenten van John Cage en Einstürzende Neubauten) maar getuigt van genoeg eigenheid om zich los te maken van de bovengemelde voorbeelden. Verdensteatret begint nooit met een strak omlijnd concept maar eerder met toevallige fragmenten zoals een geur of een klank. Asle Nilsen, een van de leden van het collectief: "Het is belangrijk dat we vanaf het begin van het ontstaansproces met verschillende media tegelijkertijd werken, waardoor ze beter op elkaar zijn ingespeeld. Zo kunnen we op visuele wijze met geluid werken en op auditieve wijze met beeld."

Ondanks het feit dat het collectief zweert bij een geïmproviseerde aanpak, is het eindresultaat strak geënsceneerd: "Elke voorstelling is identiek," zegt Nilsen. "Dat moet wel, omdat computers en elektrische motoren niet kunnen improviseren. Elke kleine beweging of keten van evenementen moet minutieus geprogrammeerd worden. Van seconde tot seconde worden snelheid, tijd, geluid, beeld en licht met de computer vastgelegd. De hele voorstelling duurt ongeveer 40 minuten en verloopt in een loop."

De installatie veroorzaakt een soort kinderlijke fascinatie bij de toeschouwer: "Het heeft iets magisch om een houten stok tot leven te brengen die dan een figuur ontmoet samengesteld uit stukken van paddenstoelen en botten. Maar we hopen ook dat het werk gezien kan worden in zijn totaliteit: een organische machine die verhalen vertelt over een andere wereld in een dromerige dramaturgie. Of als een complexe, maar primitieve kinetische sculptuur uit Groenland die beelden en muziek voortbrengt volgens haar eigen logica."

wanneer: 4 > 16 & 18 > 23/1, 10 > 18.00 (14/1 12 > 18.00, 20/1 10 > 21.00),
ticket: €5

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

BRUZZ Magazine
deze week
  • De jachthaven van Brussel: van de stad naar de oceaan
  • Welkom in Broksele, zusterstad van Brussel
  • Big City: Was Hoog-Vorst ooit een kasteelwijk?
  • Op twee wielen door de achtertuin van Brussel
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Directie verlaat Joods Museum: 'Antisemitisme fors toegenomen'
  • Le virus n'a pas arrêté le street art
  • Filosoof Bleri Lleshi: 'Wie geen strijd voert, zal niets veranderen'
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement