Vincent Meessen in Wiels: 'Dit is geen migratiecrisis'

Johan De Smet
© brusselnieuws.be
18/02/2016

Al ooit van de Internationale Situationisten gehoord? Een invloedrijk groepje revolutionaire kunstenaars, en een sleutelbeweging tijdens mei ’68. Op zijn solotentoonstelling in Wiels toont Brussels kunstenaar Vincent Meessen nieuw werk geïnspireerd op de ideeën en de figuren van deze beweging.

De Internationale Situationisten waren nooit met velen, maar compenseerden dat door bijzonder veel te schrijven en nog meer te drinken. Vincent Meessen deed onder andere onderzoek naar hun wat mysterieuze ‘Utopolis’.

Elke radicale beweging tekent z’n eigen utopie uit en dat was voor hen niet anders. Asger Jorn bedacht een gloednieuwe stad op een onbewoond eiland langs Italië. Enkel de naam van het project en enkele brieven erover waren bekend, maar Meessen ging dieper graven.

Wisselwerking tussen omgeving en verbeelding
De manifesten en brieven van de kunstenaarsgroep kom je her en der tegen op de tentoonstelling, maar Meessen wil meer doen dan z’n research op een anekdotische manier etaleren. Hij komt op de proppen met een radicaal tegenvoorstel voor vandaag.

Middenin een groot stenen labyrint staat een architectuurmodel van zijn Meessens eigen eiland. Geen stad in zijn versie, enkel een labyrint. Een plek die open én gesloten is. Waar beleidsmakers naartoe kunnen om er te gaan nadenken. Want dat is nodig, in volle vluchtelingencrisis.

Een project dat, mits genoeg investeerders, ook echt zou kunnen gerealiseerd worden. Daarvoor heeft Meessen een eilandje vlakbij Griekenland op het oog. Politici en geldschieters zijn dus welkom.

“Fort Europa werkt niet, dat weten we al jaren. Het is geen crisis van migratie waar we in zitten, het is een crisis van verbeelding.”

Meessen verdiepte zich ook in de Belgische Situationist Raoul Vaneigem. Via diens leerling M’Belelo Ya M’Piku komen we in het postkoloniale Congo terecht. Een protestlied van zijn hand is het uitgangspunt van de film One. Two. Three. die eerder al op de biënnale van Venetië te zien was, en hier ruimtelijk wordt omlijst.

“Mei ’68 is geen verhaal van Parijs, maar van de wereld. Deze film vertelt voor het eerst over een van de onbekende hoofdrolspelers. Met mijn werk voeg ik een kleine steen toe aan het labyrint van de Situationisten. Daarmee wil ik een nieuw perspectief geven op de beweging, maar ook op de huidige situatie in Congo.”

Vincent Meessen - Sire, je suis de l'ôtre pays, van 19/02 tot 24/04/2016 in Wiels, Centrum voor Hedendaagse Kunst in Vorst

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Vorst, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni