Be Film Festival: (her)ontdekking van Belgische parels

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
22/12/2012
Sinds 2005 blikt het Be Film Festival in de eindejaarsperiode terug op de Belgische filmproductie van het afgelopen jaar. Tegenwoordig vindt het festival onderdak bij Cinematek en Bozar. 2012 was geen wonderjaar maar dat heeft de Belgische cinema niet meer nodig om een paar goeie tot uitstekende films voor te brengen.

Joachim Lafosse maakte internationaal indruk met À perdre la raison, een toegankelijk en lucide aftasten van de omstandigheden die een moeder zo ver drijven dat ze haar vier kinderen doodt. De vertolking van Emilie Dequenne grijpt naar de keel.

Erg aangrijpende scènes bevat ook de film waar Felix Van Groeningen De helaasheid der dingen mee opvolgt: The broken circle breakdown. De dood van hun zesjarige dochter is een te zware beproeving voor een koppel verliefde bluegrassmuzikanten.

Het festival is een laatste kans om films als het poëtische Little black spiders van Patrice Toye, het tot nadenkende stemmende 38 témoins van Lucas Belvaux, of het visueel ijzersterke The invader van Nicolas Provost op een groot scherm te zien.

Avant-premières
Maar het blikt ook vooruit met avant-premières. In Au nom du fils van Vincent Lannoo botst de gelovige presentatrice van een katholiek radioprogramma na de zelfmoord van haar zoon frontaal met een kerk die pedofielen beschermt.

Brussel speelt een hoofdrol in Welcome home, de drieledige zoektocht van Lila, een tweetalige jonge vrouw. Tom Heene mocht zijn eerste langspeelfilm meteen voorstellen op het festival van Venetië. Met dj-sets, debatten en de aanwezigheid van verschillende regisseurs en acteurs probeert men er een leuk feest van te maken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni