Lelijke ideeën, grove uitspraken, een vechtscheiding en strafbaar gedrag hebben de reputatie van Mel Gibson een flinke knauw gegeven. Van Jodie Foster krijgt hij de kans om nog eens op een positieve manier in het nieuws te komen.

De gevierde actrice bood de macho uit Mad Max en Lethal weapon de hoofdrol aan in haar derde film als regisseur. Die gaat wellicht niet toevallig over een man die zijn levenslust kwijt is.

Walter Black is een succesvolle zakenman, echtgenoot en vader van twee kinderen, maar zwarte gedachten maken het leven ondraaglijk. Hij is de wanhoop nabij wanneer hij tussen het vuil een handpop vindt in de vorm van een bever.

De bever praat met een Brits accent op hem in en helpt hem om zijn gevoelens te uiten. Die bizarre therapie levert snel resultaat op, maar de bever neemt iets te gretig en brutaal de controle over.

Huilend zegt zijn vrouw dat ze hém wil en niet de bever. Het is onduidelijk of het de bedoeling is dat er af en toe gelachen wordt.

In de grond is The beaver een somber drama over een familie die uiteenvalt, grotendeels door de problematische depressie en waanideeën van de man des huizes. Maar meeleven is haast onbegonnen werk. Geestesziek of niet, Walter Black is een enge, zelfzuchtige man waar je liefst zo weinig mogelijk mee te maken hebt.

Waarom Foster deze nare film wilde regisseren, is een raadsel. Ze mocht hem in Cannes buiten competitie voorstellen. Gibson durfde niet met de pers te spreken.

zalen: Kinepolis, UGC Gulden Vlies

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni