Brussels Film Festival: Flagey klaar voor feest

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
17/06/2013
Het Brussels Film Festival is geen Cannes of Berlijn en zelfs geen San Sebastian of Londen, laten we daar eerlijk in zijn. Maar alles is aanwezig om er in Flagey een filmfeest van te maken: eerbiedwaardige gasten, openluchtvertoningen, optredens, een gezellig plein, cafés en restaurants, de zomer (hopelijk toch) en een pakketboot vol films.

Kapringen

Van pakketboten gesproken. Het festival opent met een spannend Deense drama over een vrachtschip dat gekaapt wordt door Somalische piraten. Scènes aan boord van het schip worden continue afgewisseld met scènes in het hoofdkantoor van de rederij in Kopenhagen. Minutieus wordt uit de doeken gedaan hoe de maandenlange onderhandelingen over losgeld verlopen. Goed wetend dat er mensenlevens op het spel staan, onderhandelt de baas van de rederij zelf het bedrag. Kapringen is de eerste langspeelfilm van Tobias Lindholm. Als scenarist van Submarino en The Hunt droeg hij in ruime mate bij tot de wederopstanding van Thomas Vinterberg. De hoofdrollen gaf hij aan acteurs die hij leerde kennen op de set van het geprezen politiek tv-drama Borgen.

Camille Claudel

De eerste noch de laatste film over Camille Claudel (1964-1943). Daar is haar verhaal te sterk voor. Claudel was een begenadigde beeldhouwster die voor haar kunst vechten moest én de minnares van Auguste Rodin én ze verloor het gevecht tegen de waanzin. De tragische kunstenares wordt vertolkt door Juliette Binoche. Maar het wordt moeilijk om haar Claudel met die van Isabelle Adjani te vergelijken. Haar film is namelijk geregisseerd door Bruno Dumont en dat heeft verstrekkende gevolgen. De filosoof-regisseur van La Vie de Jesus, Flandres en Hors Satan is een minnaar van grimmig naturalisme en schept er genoegen in de dierlijke driften van de mens bloot te leggen. Een van de twaalf films die in aanmerkingen komen voor de Golden Iris award voor beste film. In de jury zetelen regisseur Joachim Lafosse (A perdre la raison) en acteur en regisseur Samuel Benchetrit (J'ai toujours rêvé d'être un gangster).

Ginger en Rosa

Elle Fanning, het meisje uit Sofia Coppola's prijsbeest Somewhere en Alice Englert, de dochter van Jane Campion spelen de titelpersonages: twee jonge hartsvriendinnen die samen de wereld verkennen. De eerste sigaret, de eerste politieke discussies, de eerste zoen en het verlangen naar meer, meer. Tegelijk dromen van de revolutie en van knappe jongens. De idealistische zotte meiden verliezen hun onschuld in Londen tijdens de swinging sixties. Wat de jazzsoundtrack verklaart. Van smaak getuigt ook de keuze van regisseur Sally Potter (Orlando, The Tango Lesson) om met Robbie Ryan te werken. Hij zorgde voor het indrukwekkende camerawerk van Wuthering Heights. Ginger en Rosa is een van de 14 films uit het Panorama.

Bertrand Tavernier

Weinig mensen die zoveel van film houden, zoveel van film kennen én er zo goed over kunnen vertellen als Bertrand Tavernier. Dat hij niet een van de beste filmjournalisten ter wereld is geworden komt omdat hij liever films regisseert. Goeie tot uitstekende films als La Mort en direct, Round Midnight en In the Electric Mist. Tavernier is in navolging van Peter Greenaway eregast van het festival. Naast twee masterclasses en een filmles zal hij kostuumdrama La Princesse de Montpensier presenteren. In Cinematek loopt een retrospectief.

Charlotte Rampling

In slotfilm I, Anne speelt Charlotte Rampling een femme fatale die het hart van inspecteur Gabriel Byrne (In Treatment) sneller doet kloppen. Je begrijpt hem maar al te goed. Die blik. Die présence. Die strakke lijn. Rampling is 67 jaar oud. Op klasse staat geen leeftijd. De regisseur krijgt maar niet genoeg van haar benen en voeten. Die kent hij als geen ander. Barnaby Southcombe is de zoon van Rampling. Beiden zaken naar Brussel af. Wil u het mysterie Rampling doorgronden? In de documentaire The Look schetst Angelina Maccarone een intiem portret van de legendarische actrice uit The Damned, Swimming Pool en Max mon amour.

Charles Bradley: Soul of America

Het festival pakt uit met tien muziekdocumentaires. Je kan onder andere Daan, Peaches, Bent Van Looy, The National en Pussy Riot aan het werk zien en horen. Maar wij tippen Charles Bradley: Soul of America. Fascinerend omwille van de bijzondere timing. Regisseur Brien Poull filmde Charles Bradley immers tijdens de aanloop naar No Time for Dreaming. Dat dat een steengoede soulplaat is, hoeven we u niet te vertellen. En dat aan die grote doorbraak vele bewogen, moeilijke jaren voorafgaan, hebt u vast ook wel gelezen. Maar het is nog iets anders om Bradley bezig te zien vlak voor dat succes. Terwijl hij de rol van zich afschudt die hij heel zijn leven gespeeld heeft: die van imitator van James Brown. Voor het eerst staat hij op het podium als zichzelf. Bijna zo aangrijpend als zijn muziek.

Openlucht

Als de regen niet met bakken uit de lucht valt, zorgen de (gratis!) filmvertoningen in openlucht voor de feestelijke, gezellige sfeer die élk festival nodig heeft. Nog meer dan andere jaren trekt Brussel de kaart van de Belgische film. Omstreeks 22.30 uur (bij het vallen van de nacht) kan u dit jaar op het Heilig-Kruisplein gaan kijken naar Belgische toppers als The Broken Circle Breakdown van Felix Van Groeningen of A perdre la Raison van Joachim Lafosse. Al gezien in de bioscoop én op dvd? Probeer dan Mobil Home van François Pirot of Offline van Peter Monsaert, twee geslaagde debuutfilms.

19 > 26/6, film: €6,50/7,50, kortfilm: €5, pass (5 films): €25, Flagey, Heilig Kruisplein, Elsene, www.brff.be.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni