Eerste hulp bij keuzestress op Animafestival

Away© Cinema Managment Group

Kinderpret? Check. Prangende documentaire? Check. Kunst? Check. Anima is wat je er zelf van maakt. Het animatiefilmfestival dat vorig jaar 46.000 toeschouwers op de been bracht, is veelkleuriger dan een regenboog en rijker dan Ali Baba. Eerste hulp bij keuzestress. Voor een fantastisch festival dat deze middag start.

1696 ANIMA onward
Onward

Pixar-parel

Zullen we met jonge mensen beginnen? Het is geen toeval dat Anima in de krokusvakantie Flagey en Palace opvrolijkt. Op de jeugdfilmfestivals na is geen festival zo kindvriendelijk als Anima. Logisch, want er worden veel animatiefilms gemaakt voor kinderen. Het grafische wonder van openingsfilm Marona licht stripreus Brecht Evens toe op pagina 11. De film waarnaar wereldwijd het hardst wordt uitgekeken, is Onward, de nieuwste worp van Pixar. Het is geen kwestie van geluk dat het door Disney opgekochte bedrijf elk jaar een steengoeie computeranimatiefilm uitbrengt, en zeer regelmatig meesterwerken. Pixar heeft onwaarschijnlijk veel creatief talent in dienst om hun films tot in de puntjes af te werken en, waar mogelijk, grenzen te verleggen. Op Toy story 4 en Incredibles 2 volgt nu opnieuw een originele film in plaats van een sequel. In Onward krijgt de jongste van twee elfenbroers een staf waarmee hij zijn overleden vader voor een dag zou kunnen terugbrengen. Ook in de sprookjeswereld blijkt de tijd niet te hebben stilgestaan. Elfen, trollen en eenhoorns blijken even verslaafd aan auto's en smartphones als de mens.
Uiteraard zijn er avontuurlijkere keuzes mogelijk dan een Pixar-parel. Het is een goed jaar om de compilatieprogramma's voor peuters, kleuters en iets groter eens uit te proberen. Er zijn zo uitzonderlijk veel kortfilms voor kinderen gemaakt dat Anima niet wist welke eerst gekozen. Denk niet aan de hyperactieve, schreeuwlelijke rommel die tv-stations durven uit te zenden, maar aan ontroerende, grappige, schattige en grafisch sterke kortfilms.

Baltisch wonder

Het Brusselse festival is ook zeer te spreken over de nieuwste langspeelfilms voor volwassen. De competitie wordt gedomineerd door de Baltische staten en Japan. De 25-jarige Gints Zilbalodis (Letland) verovert het festivalcircuit met Away. Het verhaal gaat over een geparachuteerde man die met de motor een eiland doorkruist, op zoek naar bewoning en achtervolgd door een monster. Vooral de sfeer, de poëzie en de minimalistische stijl worden evenwel bewonderd. Zilbalodis deed bijna alles zelf. De vier Japanse langspelers profiteren van het feit dat er in animatie geen rem staat op de verbeelding, en flirten alle vier met het bovennatuurlijke. Een watergeest weer­klinkt in Children of the sea van Ayumu Watanabe, die animeliefhebbers kennen van Doraemon en After the rain. In The relative worlds botst een student op zijn dubbelganger uit een parallelle wereld. Die wil zijn beste vriendin doden, want zij zou de dubbelganger zijn van een boze prinses. De winnaar van de competitie zal beter moeten zijn dan Ride your wave. Toch als regisseur Masaaki Yuasa het niveau van Mind game evenaart. Hij vertelt over een surfster die zich vastklampt aan de waterachtige geest van de brandweerman die ooit haar leven redde. Om uiteenlopende redenen haalt anime zelden de Belgische bioscopen. Jammer genoeg zijn de vertoningen op Anima een buitenkans.

1696 ANIMA Away
© Cinema Managment Group
| Away

Wat een Luxemburg!

De focus op Luxemburg zal niet spontaan tot vreugdedansen leiden. Toch is het een sluwe zet. Het festival richt de schijnwerpers op Mélusine Productions. Dat Luxemburgse bedrijf coproduceert al twintig jaar artistiek hoogstaande en gedurfde Europese films. Daar heeft de leek geen boodschap aan, maar de focus geeft Anima wel de kans om een handvol animatiefilms te hernemen die superlatieven en véél grotere bekendheid verdienen. The breadwinner, over een Afghaans meisje dat zich als jongen vermomt om de taliban te misleiden, is goud waard. In een rechtvaardige wereld is Song of the sea van de Ier Tomm Moore een klassieker. Stéphan Roelants, de oprichter van Mélusine, zal ook Zero impunity toelichten. Deze documentaire, die geanimeerde sequenties en journaalbeelden combineert, schreeuwt om aandacht voor de verwoestende gevolgen van seksueel geweld in oorlogsgebieden. Een moeder vertelt hoe Syriërs haar elfjarige dochter verkrachtten en martelden. Een jonge vrouw in Kiev werd met kogels gepenetreerd. In Congo blijken ook blauwhelmen zich vergrepen te hebben aan minderjarige meisjes. Ook om gruwel en onrecht bespreekbaar te maken, kan animatie helpen.

1696 ANIMA the breadwinner
The Breadwinner

Uit de kunst

Is het al duidelijk dat animatie geen genre is, maar een verzamelnaam voor een waaier aan technieken om de illusie van bewegende beelden te creëren? Hans Op de Beeck, een beeldend kunstenaar met internationale faam, gebruikt animatie in kunst. Night time is geconcipieerd als een mysterieuze droom, zonder tekst en gemaakt op basis van een aantal zwart-witte werken in waterverf. In het dromerige Staging silence bouwen twee paar handen met stenen, glazen, kolven, zand, broccoli, katoen, parels en dinomaquettes het ene plaatje na het ander. Geen enkel stadspanorama, natuurlandschap of interieur is blijvend. De film is beschikbaar via de website van de kunstenaar, maar op Anima gaat Op de Beeck het gesprek aan.

Grappige vrouwen

Er kan ook gelachen worden op Anima. Traditioneel gaat het er heel vrolijk aan toe tijdens de druk bijgewoonde Animeernacht, een nacht vol grappige, extravagante en dwarse films. Wie 's nachts liever slaapt, kan naar het programma 'Women in Laugh', een bundeling van de grappigste films van vrouwelijke regisseurs. De aanleiding is wel wat triest: de twintigste verjaardag van de dood van Nicole Van Goethem (1941-2000), die ooit de Oscar voor beste korte animatiefilm won met Een Griekse tragedie.

'Undone'

Bonte nachten, grappige vrouwen, ijzingwekkende documentaires, kinderfilms, studentenfilms, spokende anime, Luxemburgse parels, kunstwerken, workshops, tentoonstellingen, concerten, virtual-realityfilms en pannenkoeken: het is al lang duidelijk dat Anima alle kanten uitwaaiert. Maar we moeten het absoluut nog over een televisieserie hebben. Anima organiseert een marathon van Undone, een fabuleuze animatieserie van Amazon Prime. Na een coma kan de jonge Alma door tijd en ruimte reizen. Het zou haar in staat kunnen stellen om de moord op haar vader te voorkomen. Maar haar omgeving vermoedt dat ze geestesziek is. Twee woorden volstaan om serieliefhebbers op te winden: BoJack horseman. Het duo achter die briljante Netflix-serie over een pratend paard met een identiteitscrisis, Raphael Bob-Waksberg en Kate Purdy, is ook het duo achter Undone. Anima's interesse werd vooral gewekt door de rotoscope-animatie: een techniek die erop neerkomt dat acteurs (in casu Bob Odenkirk uit Better call Saul en Rosa Salazar) worden overgetekend. Zo kan je echte vertolkingen combineren met het surrealistische potentieel van animatie. Voor de achtergronddecors zijn achthonderd handgeschilderde olieverfschilderijen gemaakt. De Nederlandse regisseur en kunstenaar Hisko Hulsing leidde de animatie in goede banen en komt in Brussel alles vertellen over het huzarenstuk.

1696 ANIMA Hisko Hulsing presents Undone  Amazon Prime
Hisko Hulsing presents Undone, Amazon Prime

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

OPROEP: Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en wie weet win jij een van onze 10 prijzen! Neem nu deel..

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?