Jerzy Skolimowski stelde woensdag in Cinematek zijn nieuwste film voor. Essential killing won de Special Jury Prize in Venetië en wordt omschreven als een keiharde, politieke thriller over een talibansoldaat die in een Guantánamo Bay-achtige gevangenis in Oost-Europa wordt opgesloten.

Na zijn ontsnapping wordt hij als een wild dier opgejaagd. Skolimowski brak nooit door bij het grote publiek en tussen 1991 en 2008 stond hij liever achter de schildersezel dan achter de camera. Maar er was een tijd dat hij op gelijke hoogte geplaatst werd met zijn landgenoot Roman Polánski. Ze studeerden trouwens beiden af aan de filmacademie van Lódz en schreven samen het scenario van Knife in the water. Niet dat dat Skolimowski's aanspraak op een paragraaf in de filmgeschiedenis moet voorstellen.

Zijn eerste vier films zijn semiautobiografisch en tonen de lastige ontwikkeling van jongen naar man. Skolimowski laat zijn hoofdpersonage met veel zwarte humor tegen muren botsen, en ventileert zo - onderhuids maar overduidelijk - snerpende kritiek op het communistische systeem in Polen. Zijn eerste westerse film draaide hij... hier. In Le départ (1967) speelt nouvelle-vague-icoon Jean-Pierre Léaud een jonge, eeuwige rebel die in de Porsche van zijn baas over het viaduct scheurt dat Koekelberg met het Rogierplein verbond toen er nog geen tunnels waren.

wanneer: 21/11 > 19/12/2010

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni