Festival: Kunstfilms en films over kunst bij Iselp

Kunnen documentaires over kunst zelf kunstwerken zijn? Kan een subjectieve blik inzicht bieden in het universum van een kunstenaar? Deze en gelijkaardige vragen komen aan bod op het tiende Festival du Film sur l’Art. Veeleer dan zich te houden aan het strikt documentaire genre, gaat het festival op zoek naar andere manieren om kunst in beeld te brengen.

Iselp (Iinstitut supérieur pour l'étude du langage plastique) is een kunstschool aan de Waterloolaan waar je zowel cursussen kunt volgen als tentoonstellingen bezoeken. De instelling beschikt ook over een uitgebreide bookshop en een restaurant waar het aangenaam toeven is.

Iselp ziet zichzelf als een brug tussen het publiek en de kunst. De notie van vorming staat daarbij centraal. In 2011 wordt de school 40, maar ook dit jaar valt er al wat te vieren. Zo bestaat het door Iselp georganiseerde Festival du Film sur l'Art tien jaar. Hoewel het festival aanvankelijk voorbehouden was voor leden, heeft men wijselijk besloten het ook te openen voor het grote publiek.

Subjectieve blik
De eregast van deze editie is Claudio Pazienza, de Belgisc/Italiaanse regisseur die onder andere een documentaire over Panamarenko op zijn palmares heeft. De man is bezeten door cinema. In Archipels nitrate combineert hij fragmenten van klassiekers met eigen materiaal. De film is een soort visueel gedicht waarmee hij de magie van de cinema tot leven brengt.

Archipels nitrate sleepte dit jaar de Grand Prix van het Festival International du Film sur l'Art in Montréal in de wacht en is tevens de openingsfilm van het festival in Brussel. Daarnaast wordt ook Pazienza's Tableau avec chutes vertoond, waarin Bruegels bekende schilderij De val van Icarus op eigenzinnige wijze wordt geanalyseerd. Pazienza heeft een aparte, subjectieve stijl en deinst er bijvoorbeeld niet voor terug ook leken aan het woord te laten. In tegenstelling tot wat tegenwoordig moet doorgaan als 'kunstprogramma's' trekt hij voldoende tijd uit om zijn verhaal te brengen.

David Hockney
Een ander zwaartepunt in het festival is David Hockney, de Britse schilder die hier met twee verschillende documentaires wordt geëerd. Terwijl A bigger splash (1973) Hockneys topperiode in het zintuiglijke Californië belicht, keert hij in A bigger picture (2009) na dertig jaar terug naar het platteland van Yorkshire.

De twee documentaires vullen elkaar mooi aan en bieden een indringend portret van de mentale en fysieke evolutie die de kunstenaar doormaakte. Voor A bigger picture volgde regisseur Bruno Wollheim Hockney maar liefst drie jaar.

Ook de Britse journalist/kunstcriticus Ben Lewis doet alles voor de kunst. Legendarisch is de aflevering van Art safari over Wim Delvoye, waarin Lewis zich door de kunstenaar liet tatoeëren om zich achteraf - tevergeefs - bij Sotheby's als levend kunstwerk te laten veilen. Bij Iselp wordt zijn documentaire The great contemporary art bubble vertoond, waarin de kunstmarkt en haar excessen onder de loep worden genomen. Het is slechts een van de vele films waarmee de verscheidenheid aan kunstdocumentaires wordt geïllustreerd.

Festival du Film sur l'Art
wanneer: 22 > 24 oktober 2010
tickets: 2,5 euro (opening: 3/5 euro)
adres: ISELP, Waterloolaan 31, Brussel - 02-504.80.70

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
  • La Boum. 'Dit krijg je als je jongeren negeert'
  • Parking 58: Archeologen vinden tienduizenden overblijfselen uit het oude Brussel
  • Edouard Vermeulen heeft het gehad met de koopjes en de fast fashion
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Simon Spruyt: stripheld en ambetanterik
  • Pink Screens: à la chasse aus pyrales avec Roxanne Gaucherand
  • Nouvelle Belgique: 3D, a new live experience
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement