Festival van de onafhankelijke film eert Brillante Mendoza

Te veel echt vernieuwende films krijgen we nooit te zien. Gelukkig is er het Festival International du Film Indépendant de Bruxelles, dat tijdens zijn 37e editie honderd films voorstelt uit veertig verschillende landen. Eregast dit jaar is Brillante Mendoza. De Filippijn die nu grote sier maakt op filmfestivals is een oude bekende van het festival.

Aan ambities ontbreekt het het Festival International du Film Indépendant de Bruxelles niet. Het festival wil "een oase van vrijheid zijn voor de regisseurs die de cinema van morgen uitvinden." De 37e editie stelt honderd films voor uit veertig verschillende landen. Extra aandacht is er voor de bloeiende Mexicaanse cinema. Maar dé figuur van het festival is Brillante Mendoza. De Filippijnse snelfilmer zal op de slotavond aanwezig zijn. Op acht november stelt hij in het Paleis voor Schone Kunsten Lola voor, het portret van twee kranige oma's die vechten voor het heil van hun familie met een verbetenheid waar de jongere generatie van kan leren. De ene zoekt geld om haar kleinzoon te helpen die iemand heeft doodgestoken. De andere zoekt geld om haar doodgestoken kleinzoon te begraven. Cinematek koppelt aan de komst van Mendoza een volledige retrospectieve. "Eigenlijk was het nooit mijn bedoeling om speelfilms te regisseren. Ik werkte in de wereld van de tv-reclame en had het naar mijn zin. Het was leuk werk en ik kon er goed van leven. Soms vraag ik me af of het wel de moeite is om zo hard aan mijn films te werken. Vroeger was het zoveel gemakkelijker. Speelfilms maken heeft mijn leven ingrijpend veranderd. Het is een roeping," vertelt Mendoza.

Aan de realiteit ontsnappen
"Het draaien van The masseur was een ontwaken. Aanvankelijk liep ik rond met het plan om als eerste Filippijn een blockbuster te regisseren (lacht). Maar die ambitie smolt als sneeuw voor de zon, eens ik aan het draaien was. Ik wou het vooral goed doen: juist zijn. Ik volgde mijn hart. Toen The masseur klaar was, toonde ik de film aan vijftig mensen: vrienden, kennissen, mensen uit het beroep, academici. Drie vonden hem goed. De rest vond hem saai. Die nacht heb ik de slaap niet kunnen vatten. Ik was zwaar ontmoedigd en voelde me rotslecht. Gelukkig stuurde een vriend de film naar het filmfestival van Locarno. We wonnen het Gouden Luipaard en ik was vertrokken." In 2009 won Mendoza in Cannes de prijs voor de beste regisseur. Toch draagt Manilla hem niet op handen. Brillante Mendoza: "De Filippijnen zijn jammer genoeg niet klaar voor mijn soort cinema. Ik vraag te veel van de kijker. Nog méér dan in de andere derdewereldlanden wordt het aanbod gedomineerd door Hollywood. Ons Amerikaanse verleden speelt daar wellicht in mee. Filippijnen gaan uitsluitend naar films die entertainen. We willen bekende acteurs aan het werk zien in films die het schone leven tonen. We letten erop hoe men gekleed gaat. We willen aan de realiteit ontsnappen. Aan mij om de Filippijnen erop te wijzen dat de problemen niet ophouden te bestaan door de andere kant op te kijken. Cinema is er niet uitsluitend om te entertainen, we kunnen er ook van leren." Niet te verwonderen dat het Festival International du Film Indépendant hem aan de borst drukt.

Festival International du film indépendant
wanneer:
2 > 7/11/2010
waar: CC Jacques Franck, Waterloosesteenweg 94

Cycle Brilliante Mendoza
wanneer: 6 > 14/11/2010
waar: Cinematek

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Meer nieuws uit Brussel
BRUZZ Magazine
deze week
  • De gezichten van de Pride
  • Hoe Brussel Huisvesting al 8 jaar (bijna) geen huurtoelages betaalt
  • Gesprek met VUB-kandidaat-rectoren Jan Danckaert en Dirk Devroey
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Moonchild Sanelly: 'Ik hou van seks, en dat wil ik ook uitstralen'
  • Aimée De Jongh: la nouvelle vague néerlandaise de la BD
  • Kunstenfestivaldesarts: Silke Huysmans & Hannes Dereere
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement