Net als Rundskop moest het Israëlische Footnote de Oscar voor beste buitenlandse film aan het Iraanse A separation laten. Een jaar eerder had regisseur Joseph Cedar op het Festival van Cannes wel de prijs voor het beste scenario gewonnen.

Het uitgangspunt van deze film lijkt nochtans weinig opwindend. Twee norse, stuurse professoren van de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem wijden hun leven aan filologisch onderzoek naar de Talmoed, de eeuwenoude commentaren van rabbijnen en schriftgeleerden op de Tenach (het Oude Testament).

Ze bestuderen verschillende versies, draaien elke komma minstens zeven keer om en interpreteren de inhoud in het licht van de culturele context waarbinnen deze is ontstaan. Geen twintig mensen kunnen volgen wat ze doen.

De ene prof voelt zich zwaar miskend. Een vermelding in een voetnoot van een standaardwerk is de enige eer die hij in zijn lange carrière verzamelde. De andere is een stuk jonger en wordt alom geprezen. De clou van het verhaal: Eliezer en Uriel zijn vader en zoon. De uitreiking van de Staatsprijs drijft het generatie- en academische conflict ten top.

De existentiële vraagstukken liggen voor het rapen, maar de kurkdroge humor, ironiserende montage en muziek doen je meer dan eens grinniken.

zalen: Galeries

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni