Film: Le Fidèle

Onze score

Over de melodramatische plotwending, de driedelige structuur, de veranderende toonaard en het fantasie-aspect valt te redetwisten, maar tel je zegeningen.

Matthias Schoenaerts en Adèle Exarchopoulos spelen met onvervalste gulzigheid en knetterende chemie een liefdeskoppel dat zich lelijk verbrandt aan hun amour fou en het soms noodlottige leven. Hij is een naar Brusselse gangsters als Patrick Haemers gemodelleerde overvaller, zij een racepilote met een vergelijkbare drang naar een snel en intens leven. Dat kan niet goed aflopen. De weg om onbeschaamd op te gaan in de donkerromantische sfeer, ligt helemaal open.

De cinefilie druipt ervan af. Cinematografisch is alles dik in orde. Brussel wordt uitstekend benut. Meer dan vijf scènes wil je vijf keer of meer terugzien. De overval op een geldtransport moet de pittigste actiescène uit de geschiedenis van de Belgische film zijn, de ‘telefoon huilt’-scène snijdt erin, de racescènes zijn niet goed voor je tikker en tijdens het eindshot gaat elk haartje rechtstaan. Zeker als je als Brusselaar raadt waar Schoenaerts naartoe raast.

> Le Fidèle. BE, dir.: Michaël R. Roskam, act.: Matthias Schoenaerts, Adèle Exarchopoulos

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
  • Niet enkel jongeren blijven feesten tijdens corona
  • Minister Clerfayt: 'Het zal twee jaar duren voor de arbeidsmarkt hersteld is'
  • Big City: Wat blijft er over van de wereldtentoonstellingen in Brussel voor Expo 58?
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Melat Gebeyaw Nigussie leidt de Beursschouwburg: 'Ik ben tegelijk insider én outsider'
  • Ruby Gallery: a new beacon in the canal zone
  • Liesa Van der Aa: 'Ik word agressief van yoga'
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement