Filmcurator Cis Bierinckx over DocHouse en MoMa Treasures

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
11/10/2011
Dinsdag begint een nieuw seizoen van DocHouse, uw vaste afspraak met baanbrekende documentaires. Op 20 oktober pakt de Beursschouwburg in Cinematek uit met een spectaculair nieuw initiatief: de vertoning van filmparels uit het archief van The Museum of Modern Art (MoMA) van New York. Reden genoeg om eens aan te bellen bij Cis Bierinckx, directeur van de Beursschouwburg maar vooral een filmcurator die zijn weg vindt in de voorste gelederen van de nimmer rustende filmkunst.

Het stond in de sterren geschreven dat de Beursschouwburg onder leiding van Cis Bierinckx veel aandacht zou hebben voor cinema. "Ten eerste heb ik gewoon mijn werk verder gezet," zegt Bierinckx, "Ik heb lang voor het Filmfestival Gent het programma A look apart samengesteld. In de jaren 90 was ik een van de grondleggers van het documentair filmfestival Viewpont. In 2000 werd ik gevraagd om het film- en videodepartement van het Walker Art Center in Minneapolis te leiden. Ten tweede vind ik dat een kunstencentrum cinema niet links mag laten liggen."

Cinematografisch
Dus begon de Beursschouwburg met Dochouse, een reeks documentaires die meestal in aanwezigheid van de makers worden gepresenteerd. "Een basiselement is dat we niet enkel naar het verhaal en de thematiek kijken. Een film komt pas in aanmerking voor selectie als hij ook cinematografisch interessant is. We hebben een voorkeur voor makers die hun eigen taal spreken op gebied van narratie, vorm en structuur, voor mensen die het experiment niet schuwen."

Het nieuwe seizoen trapt af met Kinder van Bettina Büttner. "Dat is een heel bijzondere film, niet alleen omwille van het zwart-wit. De regisseur volgt in haar debuut een kind uit een instelling dat terug thuis gaat wonen. Maar vooral vanuit cinematografisch oogpunt is dit een sterke film. Indrukwekkend is de manier waarop ze in beeld met tijd en ruimte omgaat," zegt Bierinckx.

Hij bevestigt de indruk dat ook filmfestivals steeds meer uitpakken met documentaires die niet onderdoen voor fictiefilms. "De documentaire is jarenlang stiefmoederlijk behandeld en kwam bijna uitsluitend aan bod in festivals voor een gespecialiseerd publiek. Eindelijk hebben de curatoren en de festivaldirecteurs de documentaire ontdekt. Dat is deels omdat de grenzen vervagen. Veel fictie heeft een documentair kantje, denk aan het werk van de broers Dardenne of van Agnès Varda. Deels omdat de curatoren tegenwoordig meer vertrekken van de vraag wat goeie, boeiende cinema is, zonder automatisch een onderscheid te maken tussen speelfilm en documentaire."

Moma
In april 2012 neemt Tom Bonte de artistieke leiding van de Beursschouwburg over van Cis Bierinckx. "Voor mijn laatste jaar wou ik iets speciaal. Met de samenwerking met het Moma wordt een droom werkelijkheid. Vanuit mijn passie voor film kwam het idee om de verborgen schatten uit de filmcollectie van het Moma in België te vertonen. Cinematek is daar de beste plek voor. We willen niet blijven plakken bij één cineast of één school maar trachten de diversiteit van de collectie te weerspiegelen. Tussen de zeven geselecteerde en meestal ook recent gerestaureerde films bevinden zich een stille film maar ook meer hedendaagse of experimentele films zonder de cultfilms uit de jaren 60 en 70 te vergeten. We openen met Lovers and Lollipops van Morris Enge en Ruth Orkin. Misschien ken je deze bijzondere cineasten wel van Little fugitive. New York is heel aanwezig in hun film. Vandaar het idee om daar de MoMA Film Vault Treasures mee op gang te trappen."

DocHouse: 11 oktober > 6 december 2012
waar: Beursschouwburg, A. Ortsstraat 20-28, Brussel

MoMa Treasures: 20 oktober 2011 > 19 april 2012
waar: Cinematek, Baron Hortastraat 9, Brussel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni