Filmzomer L’heure d’eté: Brussels, Texas

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
04/07/2013
Ontkennen heeft geen zin. Brussel heeft betere filmzomers gekend. Dit jaar geen PleinOPENair, geen Drive-In, geen Filmvondsten-L’age d’or, geen Ecran Total. Alleen Galeries gaat dapper tegen de trend in met L’heure d’été, een festival dat Texas naar Brussel haalt.

Prima idee om New York en Los Angeles eens links te laten en het zuiden van de Verenigde Staten als uitgangspunt te nemen voor een filmfestival. Texas heeft meer te bieden dan oliebaronnen en over het paarde getilde soaps over oliebaronnen uit Dallas. Terrence Malick bijvoorbeeld.

Malick

Alle films van de perfectionistische mysticus-filmestheet worden hernomen. Zijn twee eerste films kunnen gratis bekeken worden want ze worden in open lucht vertoond op een groot scherm in de sportzone van Brussel Bad. L'heure d'eté koppelt aan het gedeelte in de bioscoop in de Koninginnegalerij ook een outdoor-luik in samenwerking met Brussel Bad. Malick had maar één film nodig om zichzelf in 1973 op de kaart te zetten. In Badlands combineert hij een misdaadverhaal (twee vervreemde jongeren laten een spoor van dood en vernieling achter zich) met een lyrische beeldentaal die naar hogere sferen vervoert. Toen ook het bucolische Days of Heaven in 1978 wel bejubeld werd maar slechts weinig toeschouwers lokte trok de zoon van een Texaanse olieboer zich twintig jaar terug.

Pas in 1998 dook Malick weer op. Althans een film van hem dook op, The Thin Red Line. De notoir schuchtere kunstenaar schuwt elk publiek optreden. Zelfs zijn Gouden Palm voor Tree of Life kwam hij niet ophalen. Van alle films die hij na zijn terugkeer draaide, is New World de meest onderschatte. In die radicale, impressionistische, grandioos lyrische variant op het verhaal van Pocahontas filmt hij de geboorte van het land waarmee hij zich zo verbonden voelt, Amerika.

Nichols

Met Jeff Nichols zet L'heure d'été een tweede regisseur in de verf die we hoog op hebben. Zijn Mud is de beste nieuwe film die u deze zomer te zien krijgt. Eerder verbaasde hij met Take Shelter. In dit onheilspellend verhaal wordt een huisvader door nachtmerries over een apocalyptische storm geplaagd, bouwt een schuilkelder en sleurt zijn gezin mee in zijn al dan niet terechte waanzin. Het is een rol voor Michael Shannon die we ook terugzien in de debuutfilm van Nichols.

Shotgun Stories (2007) is een moderne Griekse tragedie over een escalerende vete tussen de twee gezinnen van een overleden patriarch. Het Nichols-luik wordt aangevuld met drie films uit zijn favoriete top tien: North by Northwest van Alfred Hitchcock, Dreams van Akira Kurosawa en Close Encounters of the Third Kind van Steven Spielberg. De keuze voor die laatste film is best grappig als je weet dat Nichols in het persdossier van Take Shelter is omschreven als 'a complex hybridization between Malick and Spielberg'. Nichols steekt zijn bewondering voor Malick niet weg. In Take Shelter werkt hij trouwens met Jessica Chastain, Malicks muze uit Tree of Life. Voor Mud deed hij een beroep op Tye Sheridan, het jongetje uit Tree of life.

Gordon Green

Naast Nichols werd ook David Gordon Green sterk beïnvloed door Malick, de derde regisseur die L'heure d'été naar voor schuift. Malick kreeg zelfs een credit als producer voor Gordon Greens Undertow: een sfeerrijke dromerige film over twee broertjes die op de vlucht slaan voor een agressieve oom. Debuut George Washington ging over een viertal tieners die zonder toezicht van hun ouders een vakantie in het zuiden van de VS doorbrengen. Als één van hen door een ongeluk om het leven komt, moeten ze elk op hun eigen manier hun verdriet en schuldgevoelens verwerken. Zijn nieuwst film, Prince Avalance, zou een komische roadmovie zijn met Emile Hirsch (Into the wild) en Paul Rudd (een favoriet van Judd Apatow). Na een sterk begin van zijn carrière deemsterde David Gordon Green wat weg en leek hij op te schuiven richting commerciële komedies.

Linklater

Richard Linklater kennen we vooral als de regisseur van de praatfilms die hij om de negen jaar met Julie Delpy en Ethan Hawke maakt. Before Midnight kwam recent in de zalen. L'heure d'été toont interesse in drie andere films van de regisseur die Los Angeles met opzet links laat liggen en in thuishaven Austin de Austin Film Society en Austin Films Studios oprichtte. The School of Rock met Jack Black als rockmuzikant die voor de klas komt te staan, moet Brussel Bad aan het lachen krijgen. Interessant is de keuze voor A scanner Darkly, een experimentele animatiefilm die we tot een van de betere adaptaties rekenen van de paranoïde verhalen van Philip K. Dick.
De cycli rond deze vier Southern-cineasten worden aangevuld met een selectie films die Texas en haar indrukwekkende landschap in beeld brengen zoals Paris, Texas van Wim Wenders, de western True Grit van de broers Cohen en de cultfilm The Texas Chainsaw Massacre. Dat Tobe Hoopers ode aan de kettingzaag maar niemand op ideeën brengt tijdens de Cine Karaoke die Brussel Bad op zes juli organiseert.

Cinema in de openlucht

Moeten we Bruxelles fait son cinéma nog voorstellen? Voor de dertiende editie is de formule niet veranderd en gelukkig maar want het concept is lovenswaardig. Op openbare plekken in elf verschillende gemeenten wordt in open lucht een film vertoond. Gratis en voor niets. Vertoningen starten na het vallen van de nacht. Daarvoor kan er al iets zuiders gedronken en gegeten worden. De droom? Buurtbewoners bij elkaar brengen, minder bekende pleinen laten ontdekken, mensen zien genieten van de multiculturele stad.

Oudergem bijt op dinsdag 9 juli de spits af met Camille Redouble, een gesmaakte, fantasierijke komedie van en met Noémie Lvovsky. Sint-Joost sluit op 19 juli het rijtje af met Le Capital, een woeste charge tegen bankiers die de boel verzieken. Voor de beste films moet u volgens ons naar de Mommaertsstraat in Molenbeek (El Gusto is de Algerijnse Buena Vista Social Club) of naar de Cour de l'Espace Toots in Evere (Dans la maison, een Ozoneske psychologische thriller).

In Sint-Lambrechts-Woluwe is het de hele zomer lang feest. Elke woensdag verandert het Vrijetijdsplein er in een gratis openlucht-bioscoop. Op het programma staan een paar uitstekende films: Moonrise Kingdom van Wes Anderson, Goodbye Morocco van Nadir Moknèche met Lubna Azabal in een glansrol en Skyfall, een van de betere James Bond-films.


Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni