© Bibo Bergeron / www.hetmonstervanparijs.be

Koekelbergse animatiestudio bracht Franse film tot leven

Niels Ruëll
© Brussel Deze Week
17/10/2011
Met veel vertoon is woensdag in Frankrijk en België Het monster van Parijs gelanceerd. Deze 3D-animatiefilm is het kind van Bibo Bergeron, een Fransman die eerder voor Hollywood The road to Eldorado en Shark tale tekende. Een groot deel van het monnikenwerk werd verricht door de Brusselse animatiestudio Walking the Dog. Met dank aan Mick Jagger.

W alking the Dog doet niet voor het eerst van zich spreken. De animatiestudio op de grens tussen Koekelberg en Sint-Jans-Molenbeek had eerder al een groot aandeel in Les triplettes de Belleville en Brendan and the secret of Kells , twee Europese animatiefilms die zo­waar met een oscarnominatie beloond werden. "Vooral ons werk voor Les triplettes heeft ertoe geleid dat EuropaCorp, de filmfabriek van Luc Besson, ons vroeg om samen te werken aan Ruby tuesday ," zegt Eric Goossens, die Walking the Dog samen met Anton Roebben oprichtte. "Het idee was om een animatiefilm te baseren op dertien songs van de Rolling Stones. Mick Jagger was er nauw bij betrokken. Wij zouden instaan voor de look en de feel . Die moesten geïnspireerd zijn op het werk van de bekende Amerikaanse schilder Edward Hopper. Om dat waar te maken ontwikkelden we een nieuw procédé, dat we met een klein hartje zijn gaan voorstellen in Parijs, maar dat heel enthousiast onthaald werd."

Zware investering
Een clash tussen de ego's van Besson en Jagger resulteerde in een voorlopige stopzetting van het project. "We hadden al zwaar in het project geïnvesteerd en via de Belgische tax shelter de nodige fondsen verzameld. EuropaCorp stelde ons een ander belangrijk 3D-animatiefilmproject voor: Het monster van Parijs ."

Even was er twijfel. "We krijgen veel 3D-voorstellen van Duitsers, maar die projecten zijn zo slecht dat we er buikpijn van krijgen. Daar bedanken we voor. We zoeken graag de uitdaging op. Het monster van Parijs was een kans om te tonen dat we ook zulke zware producties tot een goed einde kunnen brengen. Nu al word ik overal naar de voor- en nadelen gevraagd van een samenwerking met een major ," zegt Goossens.

De duvels van de Walvis
Anderhalf jaar werd er in Brussel met 120 man gewerkt aan het tot leven brengen van de film. "We stonden in voor de belichting van scènes, matte painting zoals het invullen van de straten en huizen op de achtergrond, maar ook speciale effecten zoals de rook bij een explosie. We zijn druk bezig geweest met water, aangezien het verhaal zich afspeelt in het onder water gelopen Parijs van 1910. Een groot deel van de ploeg stond in voor de compositing (samenvoegen van beelden, NR) ."

De animatoren kwamen uit België, maar ook uit Spanje, Duitsland, Italië en Canada. Voor hen huurde Walking the Dog 22 appartementen. "De ploeg werd één hechte familie. Er zijn drie kinderen geboren. Ik merkte ook een groot verschil tussen deze 3D-mensen en de tekenaars aan Les triplettes en Brendan . Dat waren monniken. De 3D-mensen daarentegen hoefde je niet voor tien uur in de studio te verwachten. Dat waren echte partybeesten die er serieus van profiteerden dat de Duvel in de Walvis drie keer minder kost dan in Parijs. Wie een hele dag achter een computer zit, heeft een uitlaatklep nodig," zegt Goossens met een lach. "De centrale ligging en het klimaat - en dat bedoel ik niet weerkundig - in Brussel zijn gigantische troeven. Geen producent die opkijkt tegen een vergadering in Brussel. Geen animator die ervoor terugdeinst om hier anderhalf jaar te leven."

Papierloze 2D
Wat de toekomst brengt, is onduidelijk. Dankzij de investeringen die nodig waren om Het monster van Parijs te maken, beschikt de studio alvast over meer slagkracht dan vroeger. Op dit moment tekent een bende 2D-animatoren in Koekelberg Pinocchio . Personages en achtergronden zijn van de hand van de befaamde Italiaanse striptekenaar Lorenzo Mattotti.
De animatoren werken exclusief op tekentablets, wat van Pinocchio de eerste papierloze 2D-film in Europa zal maken. Wel nog op papier wordt straks Le jour de corneilles getekend, een coproductie met Frankrijk, Canada en Luxemburg. De hond is nog niet moe gewandeld.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Koekelberg, Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni