review

'Sir': de werkelijkheid is hard maar niet hopeloos

Onze score

Sir is een Indiase film die laat zien dat het verfoeilijke kastenstelsel nog altijd niet is doodgebloed, zonder de politieke toer op te gaan. Sir is ook een erg romantische film over de sociaal onmogelijke liefde tussen twee eenzame zielen in grootstad Mumbai: een rijkeluiszoon en zijn dienstmeid, een jonge weduwe.

Dat lijkt weinig baanbrekend. Misschien is het dat ook niet. Maar deze delicate, ingetogen en verzorgde debuutfilm palmt je wel scène na scène een beetje meer in. Scenarist-regisseur Rohena Gera maakt er geen naïef of melig sprookje van, maar montert toch op.

Dat heeft zeker met de goedheid van de hoofdpersonages te maken en de bereidheid om elkaar te helpen tegen de maatschappelijke gewoontes in. Dienstmeid Ratna tracht binnen de beperkte mogelijkheden zoveel mogelijk uit het leven te halen. Rijkaard Ashwin lijkt niet helemaal door te hebben hoe onvrij hij zal blijven als hij niet durft op te komen voor zijn dromen en verlangens. De werkelijkheid is hard maar niet hopeloos. In een kraakvers jaar is het net iets gemakkelijker om daarin te geloven.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?